Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku taidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Montonen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98882
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan oppilaan luku taidon taso. Oppilaiden kirjoitustaidossa keskityttiin oikeinkirjoitukseen ja tuottavan kirjoittamisen taitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa tutkimusaukkoa aiheeseen liittyen sekä löytää erilaisia keinoja, joilla kotona voidaan tukea lapsen kirjoitustaidon kehitystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Alkuportaat –seurantatutkimusta. Oppilaiden kirjoitus- ja lukutaitoa tutkittiin ryhmätestien avulla ja kodin luku ympäristöä vanhempien kyselylomakkeiden avulla. Aineisto on kerätty keväällä 2009. Tutkimuksessa käytetty aineisto koostui lopulta 625 lapsen kirjoitelmista sekä äitien antamista vastauksista. Analyysit toteutettiin regressioanalyysina. Tutkimuksen tulokset osoittivat erityisesti lapsen itsenäisen lukemisen sekä kirjojen saatavuuden olevan yhteydessä oppilaan kirjoitustaitoon. Niitä lapsia, joiden kirjoitustaidon taso oli heikko, opetettiin kotona enemmän lukemaan ja kirjoittamaan. Lukutaidon osalta parempi lukutaito enteili myös parempaa kirjoitustaitoa. Tulosten perusteella kodin lukuympäristön osalta merkittävämmässä roolissa taidon kehityksen kannalta 2. luokalla on lapsen itsenäinen toiminta kirjoitetun kielen, eikä niinkään vanhemman ja lapsen yhteinen toiminta lukuun ottamatta lukemaan ja kirjoittamaan opettamista.