Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä

Tutkielman aihe, suomalaisten peruskoulun rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään, on ajankohtainen. Tekoäly on jo muuttanut työntekoa ja johtamista, ja sen muutosvaikutusten ennustetaan kasvavan edelleen (Rouhiainen, 2018; Kaivo-Oja & Lauraeus, 2019; Titareva, 2021; Gartner 2024). Tekoälyä h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mansikka, Niko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98881
_version_ 1826225748643414016
author Mansikka, Niko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mansikka, Niko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mansikka, Niko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mansikka, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman aihe, suomalaisten peruskoulun rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään, on ajankohtainen. Tekoäly on jo muuttanut työntekoa ja johtamista, ja sen muutosvaikutusten ennustetaan kasvavan edelleen (Rouhiainen, 2018; Kaivo-Oja & Lauraeus, 2019; Titareva, 2021; Gartner 2024). Tekoälyä halutaan lisätä suomalaisissa kouluissa sekä opetuksessa että johtamisessa. Suomen nykyisen, Petteri Orpon johtaman hallituksen tavoitteet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä osana koulujärjestelmän kehittämistä (ks. Valtioneuvosto, 2023). Suomalaisessa koulutusjohtamisen tutkimuskirjallisuudessa tekoäly esiintyy vähän ja myös kansainvälisesti aiheesta on julkaistu niukasti tutkimuskirjallisuutta (ks. Tyson & Sauers, 2021; Wang, 2021, s.5; Karimov ym., 2024). Suomalaisten peruskoulun rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään ei ole tiettävästi tutkittu aikaisemmin ja tämä tutkielma tuottaa uutta tietoa sekä ymmärrystä aiheesta, jolla on myös yhteiskunnallista merkitystä (ks. Valtioneuvosto, 2023; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2024). Tutkielman tavoitteena on kuvailla ja ymmärtää suomalaisten peruskoulun rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään ja tuottaa tietoa tekoälystä rehtoreiden näkökulmasta. Tutkimusongelmana toimii: ”Millaisia näkemyksiä rehtoreilla on tekoälystä työssään?”. Tutkielmaa varten haastateltiin kuutta suomalaista peruskoulun rehtoria ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Ohjaavana teoriana toimi laaja pedagoginen johtaminen (Alava ym., 2012), jota käytetään laajasti koulutusjohtamisen tutkimuksessa (Lahtero & Kuusilehto-Awale, 2015; Lahtero & Laasonen, 2021; Fonsén & Lahtero, 2023). Siinä rehtorin työ jaetaan viiteen eri sisältöalueeseen: suora pedagoginen johtaminen, tekninen johtaminen, henkilöstön johtaminen, symbolinen johtaminen ja johtamiskulttuuri. Näistä tekninen johtaminen, suora pedagoginen johtaminen ja henkilöstön johtaminen ovat rehtorin työssä keskeisimpiä käytännön työn sisältöalueita, ja rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään tarkastellaan tässä tutkielmassa keskittyen näihin kolmeen konkreettisimpaan sisältöalueeseen. Yhteenvetona voidaan todeta, että aikaisempaa tekoälyyn liittyvää tutkimusta ei ole tiettävästi tehty laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä. Tutkimus tuottaa uutta tietoa ajankohtaisesta aiheesta eli suomalaisten peruskoulun rehtoreiden näkemyksistä tekoälystä työssään.
first_indexed 2024-12-10T21:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mansikka, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-10T06:23:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-10T06:23:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98881", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman aihe, suomalaisten peruskoulun rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n, on ajankohtainen. Teko\u00e4ly on jo muuttanut ty\u00f6ntekoa ja johtamista, ja sen muutosvaikutusten ennustetaan kasvavan edelleen (Rouhiainen, 2018; Kaivo-Oja & Lauraeus, 2019; Titareva, 2021; Gartner 2024). Teko\u00e4ly\u00e4 halutaan lis\u00e4t\u00e4 suomalaisissa kouluissa sek\u00e4 opetuksessa ett\u00e4 johtamisessa. Suomen nykyisen, Petteri Orpon johtaman hallituksen tavoitteet ohjaavat teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 osana kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n kehitt\u00e4mist\u00e4 (ks. Valtioneuvosto, 2023). \n\nSuomalaisessa koulutusjohtamisen tutkimuskirjallisuudessa teko\u00e4ly esiintyy v\u00e4h\u00e4n ja my\u00f6s kansainv\u00e4lisesti aiheesta on julkaistu niukasti tutkimuskirjallisuutta (ks. Tyson & Sauers, 2021; Wang, 2021, s.5; Karimov ym., 2024). Suomalaisten peruskoulun rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ei ole tiett\u00e4v\u00e4sti tutkittu aikaisemmin ja t\u00e4m\u00e4 tutkielma tuottaa uutta tietoa sek\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 aiheesta, jolla on my\u00f6s yhteiskunnallista merkityst\u00e4 (ks. Valtioneuvosto, 2023; Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6, 2024). Tutkielman tavoitteena on kuvailla ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 suomalaisten peruskoulun rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja tuottaa tietoa teko\u00e4lyst\u00e4 rehtoreiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusongelmana toimii: \u201dMillaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 rehtoreilla on teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n?\u201d. \n\nTutkielmaa varten haastateltiin kuutta suomalaista peruskoulun rehtoria ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Ohjaavana teoriana toimi laaja pedagoginen johtaminen (Alava ym., 2012), jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laajasti koulutusjohtamisen tutkimuksessa (Lahtero & Kuusilehto-Awale, 2015; Lahtero & Laasonen, 2021; Fons\u00e9n & Lahtero, 2023). Siin\u00e4 rehtorin ty\u00f6 jaetaan viiteen eri sis\u00e4lt\u00f6alueeseen: suora pedagoginen johtaminen, tekninen johtaminen, henkil\u00f6st\u00f6n johtaminen, symbolinen johtaminen ja johtamiskulttuuri. N\u00e4ist\u00e4 tekninen johtaminen, suora pedagoginen johtaminen ja henkil\u00f6st\u00f6n johtaminen ovat rehtorin ty\u00f6ss\u00e4 keskeisimpi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6alueita, ja rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tarkastellaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa keskittyen n\u00e4ihin kolmeen konkreettisimpaan sis\u00e4lt\u00f6alueeseen. \n\nYhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 aikaisempaa teko\u00e4lyyn liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta ei ole tiett\u00e4v\u00e4sti tehty laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksess\u00e4. Tutkimus tuottaa uutta tietoa ajankohtaisesta aiheesta eli suomalaisten peruskoulun rehtoreiden n\u00e4kemyksist\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-10T06:23:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-10T06:23:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutusjohtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja pedagoginen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 teko\u00e4lyst\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412107694", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98881
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e458594-4e16-481f-acae-4e9338c525e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412107694.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mansikka, Niko Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä koulutusjohtaminen laaja pedagoginen johtaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 rehtorit tekoäly johtaminen johtajuus pedagoginen johtaminen peruskoulu
title Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
title_full Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
title_fullStr Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
title_full_unstemmed Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
title_short Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
title_sort rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
title_txtP Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
topic koulutusjohtaminen laaja pedagoginen johtaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 rehtorit tekoäly johtaminen johtajuus pedagoginen johtaminen peruskoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education johtajuus johtaminen koulutusjohtaminen laaja pedagoginen johtaminen pedagoginen johtaminen peruskoulu rehtorit tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98881 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412107694
work_keys_str_mv AT mansikkaniko rehtoreidennäkemyksiätekoälystätyössäänlaajanpedagogisenjohtamisenviitekehyksessä