Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin juniorijalkapallovalmentajien datan hyödyntämistä. Tutkimuskysymys oli, miten jalkapallovalmentajat hyödyntävät dataa valmennuksessaan. Tutkimuksen teoreettinen osuus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja empiirinen osuus teemahaastatteluina. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin datan hyödyntämistä eri toimialoilla, valmennuksessa sekä erityisesti datan hyödyntämistä jalkapallovalmennuksessa. Empiirisen osion aineisto kerättiin teemahaastattelua hyödyntämällä, ja aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua. Haastateltavat olivat erään suomalaisen jalkapalloseuran juniorivalmentajia.
Tutkimuksesta saatiin tuloksia haastateltavien datan käytöstä sekä heidän asenteistaan liittyen datan käyttöön. Yleisimmin käytettävät datalähteet olivat videot sekä kyselyt. Myös testidata, syke- ja GPS-data, tilastointidata sekä mittauksista kerätty data olivat haastateltavien käyttämiä datalähteitä. Videot koettiin hyödyllisiksi pelaamisen analysoimisessa. Niiden avulla voitiin suunnitella oikeanlaisia harjoitteita ja niitä näyttämällä pelaajille oli mahdollista nostaa heidän motivaatiotansa. Testituloksia käytettiin pelaajien kehittymisen seurantaan, kyselyiden kautta saatiin palautetta valmentajien omasta toiminnasta ja sykedatan avulla voitiin seurata pelaajien rasitustasoa. Haastateltavat korostivat pelaajien iän huomioimisen tärkeyttä esimerkiksi siinä, millaisia asioita pelaajille näyttää videoklipeissä. Useimmiten datan analysoinnista oli vastuussa joukkueen vastuuvalmentaja. Valmentajalle koettiin tärkeäksi käyttää dataa oikealla tavalla: Esimerkiksi useiden epäonnistumisten näyttäminen videolta pelaajille koettiin mahdollisesti haitalliseksi. Myös ylivalmennus, eli pelaajien rasittaminen liiallisella datan määrällä, koettiin mahdolliseksi uhkaksi.
|