Häiriön tilannekuva kunnassa

Kunnat ovat instituutio, maantieteellinen alue ja sosiaalinen verkosto. Kunta voi olla myös merkittävä sensoriverkosto, joka kerää tietoa alueestaan ja toiminnastaan. Kuntaorganisaation tulee tuottaa palveluita niin häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissa, ja myös kuntaorganisaation johtamiseen tarvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Ville
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98876
Description
Summary:Kunnat ovat instituutio, maantieteellinen alue ja sosiaalinen verkosto. Kunta voi olla myös merkittävä sensoriverkosto, joka kerää tietoa alueestaan ja toiminnastaan. Kuntaorganisaation tulee tuottaa palveluita niin häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissa, ja myös kuntaorganisaation johtamiseen tarvitaan ajantasaista tilannekuvaa päätöksenteon tueksi. Kaikki fyysisen maailman häiriöt tapahtuvat Suomessa jonkin kunnan alueella ja kunnilla on merkittävä rooli yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ylläpitämisessä eli kokonaisturvallisuudessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia tilannekuvaan tarvittavia tietoja kunta pystyy keräämään kuvitteellisessa häiriötilanteessa. Aineisto kerättiin haastattelemalla 12:ta kunnan turvallisuuden, varautumisen ja riskienhallinnan asiantuntijaa. Ryhmähaastatteluissa asiantuntijat käsittelivät kolmea skenaariota: Laajan maastopalon uhkaa, sähköpulan uhkaa, ja tapahtunutta, mahdollisesti tahallista liikenneonnettomuutta suurtapahtumassa. Aineistoa tarkasteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, miten kuntien kerätyt tiedot ovat verrattavissa Endsleyn teoreettisen tilannekuvaan tasoihin 1-3. Endsleyn tilannekuvan teorian lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kunnan rooleja ja yhteistoimintaa häiriötilanteissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kuntien tilannekuva sisältää tietoja kaikilta kolmelta tilannekuvan teoreettiselta tasolta. Kunnat pystyvät keräämään dataa, muodostamaan niistä tilanneymmärryksen ja laatimaan ennusteita edellä mainittujen tietojen, oman osaamisen ja sidosryhmien avulla. Tuloksista käy ilmi, että on tunnistettavissa sekä yleisiä että tilannesidonnaisia tietoja, joita kunnat pystyvät keräämään tilannekuvadokumenttiinsa. Kunta kuitenkin tarvitsee sidosryhmäyhteistyötä kattavan tilannekuvan muodostamiseen, eikä kaikilla kunnilla ole yhtenevät mahdollisuudet saada tietoa nopeasti eri sidosryhmiltä. Kunta on myös hyödyllinen kumppani, sillä se pystyy keräämään tietoa lähteistä, jotka eivät välttämättä ole muille sidosryhmille tuttuja, kuten luottamushenkilöt tai alueen asukkaat. Asiasanat: tilannekuva, kunnat, yhteistyö, kokonaisturvallisuus