Vailla muodollista pätevyyttä ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan. Lisäksi tutkittiin, miten ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osaamisensa ja asiantuntijuutensa tasoa suhteessa työn asettamiin v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Soile
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98856
_version_ 1826225708470370304
author Salminen, Soile
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Soile Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Soile Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Soile
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan. Lisäksi tutkittiin, miten ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osaamisensa ja asiantuntijuutensa tasoa suhteessa työn asettamiin vaatimuksiin, sekä kartoitettiin osaamisen ja asiantuntijuuden kehitystä tukevia tekijöitä. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin sosiaalisessa mediassa jaetulla Webropol-verkkokyselylomakkeella touko-kesäkuussa 2024. Aineisto muodostui 34 ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista, ja sen analyysissä hyödynnettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä temaattista analyysiä. Aineistoa peilattiin malliin varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisesta asiantuntijuudesta ja osaamisesta (Suvanto ym., 2021). Tulokset osoittivat ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokeman osaamisen painottuvan erityisesti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille yhteiseen osaamiseen. Substanssiosaamiseen liittyvä koettu osaaminen näyttäytyi teoriamallia suppeampana, minkä lisäksi siihen yhdistyi myös valtaosa koetuista kehittämistarpeista. Suhteessa työn asettamiin vaatimuksiin ei-kelpoisten opettajien arviot omasta osaamisestaan vaihtelivat vahvasta luottamuksesta riittämättömyyden tunteisiin. Tutkimus kuitenkin osoitti ei-kelpoisten opettajien olevan vahvasti motivoituneita oman osaamisensa kehittämiseen, ja tutkimuksen avulla tunnistettiin useita ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan osaamisen ja asiantuntijuuden kehitystä tukevia tekijöitä. Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien osaamisen ja asiantuntijuuden kehityksen tavoitteelliseen tukemiseen.
first_indexed 2024-12-09T21:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Soile", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-09T06:45:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-09T06:45:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98856", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat osaamisensa ja asiantuntijuutensa tasoa suhteessa ty\u00f6n asettamiin vaatimuksiin, sek\u00e4 kartoitettiin osaamisen ja asiantuntijuuden kehityst\u00e4 tukevia tekij\u00f6it\u00e4. \n\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin sosiaalisessa mediassa jaetulla Webropol-verkkokyselylomakkeella touko-kes\u00e4kuussa 2024. Aineisto muodostui 34 ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan vastauksista, ja sen analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 teoriaohjaavaa ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 temaattista analyysi\u00e4. Aineistoa peilattiin malliin varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisesta asiantuntijuudesta ja osaamisesta (Suvanto ym., 2021). \n\nTulokset osoittivat ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokeman osaamisen painottuvan erityisesti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille yhteiseen osaamiseen. Substanssiosaamiseen liittyv\u00e4 koettu osaaminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi teoriamallia suppeampana, mink\u00e4 lis\u00e4ksi siihen yhdistyi my\u00f6s valtaosa koetuista kehitt\u00e4mistarpeista. Suhteessa ty\u00f6n asettamiin vaatimuksiin ei-kelpoisten opettajien arviot omasta osaamisestaan vaihtelivat vahvasta luottamuksesta riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunteisiin. Tutkimus kuitenkin osoitti ei-kelpoisten opettajien olevan vahvasti motivoituneita oman osaamisensa kehitt\u00e4miseen, ja tutkimuksen avulla tunnistettiin useita ei-kelpoisen varhaiskasvatuksen opettajan osaamisen ja asiantuntijuuden kehityst\u00e4 tukevia tekij\u00f6it\u00e4. Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien osaamisen ja asiantuntijuuden kehityksen tavoitteelliseen tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-09T06:45:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-09T06:45:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ei-kelpoinen varhaiskasvatuksen opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vailla muodollista p\u00e4tevyytt\u00e4 : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412097670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98856
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c65558c4-1ce3-491e-90f1-a329458acdd1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412097670.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Soile Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan ei-kelpoinen varhaiskasvatuksen opettaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ammattitaito asiantuntijuus varhaiskasvatus osaaminen
title Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
title_full Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
title_fullStr Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
title_full_unstemmed Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
title_short Vailla muodollista pätevyyttä
title_sort vailla muodollista pätevyyttä ei kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
title_sub ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
title_txtP Vailla muodollista pätevyyttä : ei-kelpoisten varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisestaan ja asiantuntijuudestaan
topic ei-kelpoinen varhaiskasvatuksen opettaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ammattitaito asiantuntijuus varhaiskasvatus osaaminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammattitaito asiantuntijuus ei-kelpoinen varhaiskasvatuksen opettaja osaaminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98856 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412097670
work_keys_str_mv AT salminensoile vaillamuodollistapätevyyttäeikelpoistenvarhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiaammat