Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli varhaiskasvatuksen fyysisen toimintaympäristön ja sen laadun tutkiminen ECERS-3 –mittaria arviointityökaluna hyödyntäen. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö luo puitteet päivittäisen toiminnan järjestämiselle varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän vuoksi on merkittävää t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98828
_version_ 1826225705368682496
author Mäkinen, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä oli varhaiskasvatuksen fyysisen toimintaympäristön ja sen laadun tutkiminen ECERS-3 –mittaria arviointityökaluna hyödyntäen. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö luo puitteet päivittäisen toiminnan järjestämiselle varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän vuoksi on merkittävää tutkia ja kehittää fyysisen toimintaympäristön laatua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoiden ECERS-3 – mittarin kriteereiden perusteella neljän päiväkodin fyysistä ympäristöä. Havaintojen tueksi ympäristöistä otettiin myös valokuvia. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tämän lisäksi analyysissä käytettiin myös semiotiikan piirteitä kuvien analysointiin. Tutkimukset osoittivat, että päiväkotien sisätilat olivat terveellisiä ja turvallisia. Päiväkodeissa oli myös monipuolisesti erilaisia kalusteita sekä tilojen järjestelyä. Lisäksi päiväkodeissa oli esillä lasten tuottamia taideteoksia, jotka toivat lasten omaa näkemystä asioista esille. Päiväkodit sisälsivät vain lapsille sopivia materiaaleja. Päiväkotien tiloissa oli myös huomioitu monipuolisesti eri tavoin, että siellä oli välineitä, jotka kehittävät lasten karkeamotoriikan taitoja. Karkea- motoriikkaa kehittäviä välineitä oli päiväkodeissa sekä ulko- että sisätiloissa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen laadukas fyysinen toimintaympäristö edesauttaa ja toimii hyvänä lähtökohtana varhaiskasvatuksen toiminnalle.
first_indexed 2024-12-05T21:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-05T06:25:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-05T06:25:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98828", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli varhaiskasvatuksen fyysisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n ja sen laadun tutkiminen ECERS-3 \u2013mittaria arviointity\u00f6kaluna\nhy\u00f6dynt\u00e4en. Varhaiskasvatuksen fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6 luo puitteet p\u00e4ivitt\u00e4isen\ntoiminnan j\u00e4rjest\u00e4miselle varhaiskasvatuksen arjessa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4 fyysisen toimintaymp\u00e4rist\u00f6n laatua.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoiden ECERS-3 \u2013\nmittarin kriteereiden perusteella nelj\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodin fyysist\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Havaintojen tueksi ymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 otettiin my\u00f6s valokuvia. Tutkimusaineistoa analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin my\u00f6s semiotiikan piirteit\u00e4 kuvien analysointiin.\nTutkimukset osoittivat, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotien sis\u00e4tilat olivat terveellisi\u00e4 ja turvallisia. P\u00e4iv\u00e4kodeissa oli my\u00f6s monipuolisesti erilaisia kalusteita sek\u00e4 tilojen j\u00e4rjestely\u00e4. Lis\u00e4ksi p\u00e4iv\u00e4kodeissa oli esill\u00e4 lasten tuottamia taideteoksia, jotka toivat\nlasten omaa n\u00e4kemyst\u00e4 asioista esille. P\u00e4iv\u00e4kodit sis\u00e4lsiv\u00e4t vain lapsille sopivia\nmateriaaleja. P\u00e4iv\u00e4kotien tiloissa oli my\u00f6s huomioitu monipuolisesti eri tavoin,\nett\u00e4 siell\u00e4 oli v\u00e4lineit\u00e4, jotka kehitt\u00e4v\u00e4t lasten karkeamotoriikan taitoja. Karkea-\nmotoriikkaa kehitt\u00e4vi\u00e4 v\u00e4lineit\u00e4 oli p\u00e4iv\u00e4kodeissa sek\u00e4 ulko- ett\u00e4 sis\u00e4tiloissa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen laadukas fyysinen toimintaymp\u00e4rist\u00f6 edesauttaa ja toimii hyv\u00e4n\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohtana varhaiskasvatuksen toiminnalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-05T06:25:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-05T06:25:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ECERS-3", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen fyysisen ymp\u00e4rist\u00f6n laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412057644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98828
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f1d24992-a79a-4ab2-8859-beafd9612bd7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412057644.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Minna Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna ECERS-3 varhaiskasvatuksen laatu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit laatu arviointi lapset (ikäryhmät) ympäristökasvatus fyysinen ympäristö
title Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
title_full Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
title_fullStr Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
title_short Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
title_sort varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ecers 3 mittarin mukaan arvioituna
title_txtP Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna
topic ECERS-3 varhaiskasvatuksen laatu Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit laatu arviointi lapset (ikäryhmät) ympäristökasvatus fyysinen ympäristö
topic_facet 104 ECERS-3 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arviointi fyysinen ympäristö laatu lapset (ikäryhmät) päiväkodit varhaiskasvatuksen laatu varhaiskasvatus ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98828 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412057644
work_keys_str_mv AT mäkinenminna varhaiskasvatuksenfyysisenympäristönlaatuecers3mittarinmukaanarvioituna