Varhaiskasvatuksen fyysisen ympäristön laatu ECERS-3 -mittarin mukaan arvioituna

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli varhaiskasvatuksen fyysisen toimintaympäristön ja sen laadun tutkiminen ECERS-3 –mittaria arviointityökaluna hyödyntäen. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö luo puitteet päivittäisen toiminnan järjestämiselle varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän vuoksi on merkittävää t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98828
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tehtävänä oli varhaiskasvatuksen fyysisen toimintaympäristön ja sen laadun tutkiminen ECERS-3 –mittaria arviointityökaluna hyödyntäen. Varhaiskasvatuksen fyysinen ympäristö luo puitteet päivittäisen toiminnan järjestämiselle varhaiskasvatuksen arjessa. Tämän vuoksi on merkittävää tutkia ja kehittää fyysisen toimintaympäristön laatua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena havainnoiden ECERS-3 – mittarin kriteereiden perusteella neljän päiväkodin fyysistä ympäristöä. Havaintojen tueksi ympäristöistä otettiin myös valokuvia. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Tämän lisäksi analyysissä käytettiin myös semiotiikan piirteitä kuvien analysointiin. Tutkimukset osoittivat, että päiväkotien sisätilat olivat terveellisiä ja turvallisia. Päiväkodeissa oli myös monipuolisesti erilaisia kalusteita sekä tilojen järjestelyä. Lisäksi päiväkodeissa oli esillä lasten tuottamia taideteoksia, jotka toivat lasten omaa näkemystä asioista esille. Päiväkodit sisälsivät vain lapsille sopivia materiaaleja. Päiväkotien tiloissa oli myös huomioitu monipuolisesti eri tavoin, että siellä oli välineitä, jotka kehittävät lasten karkeamotoriikan taitoja. Karkea- motoriikkaa kehittäviä välineitä oli päiväkodeissa sekä ulko- että sisätiloissa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen laadukas fyysinen toimintaympäristö edesauttaa ja toimii hyvänä lähtökohtana varhaiskasvatuksen toiminnalle.