Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle

Tässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, onko koulutus tavoitteen muutos erilaista tytöillä kuin pojilla samalla aikavälil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rinne, Mikko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98827
_version_ 1826225738434478080
author Rinne, Mikko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rinne, Mikko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rinne, Mikko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rinne, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, onko koulutus tavoitteen muutos erilaista tytöillä kuin pojilla samalla aikavälillä. Lopuksi tutkin kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteyttä nuorten asettamaan koulutustavoitteeseen 7. ja 9. luokan keväällä. Tutkimuksessani hyödynsin Alkuportaat (Lerkkanen ym., 2006–2016) ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin (Vasalampi & Aunola, 2016–2024) seurantatutkimusaineistoja. Tutkittavien kokonaismäärä oli 2491. Hyödynsin neljänä eri mittausajankohtana kerättyä aineistoa: 7. luokan, 9. luokan, toisen asteen ensimmäisen vuoden ja toisen asteenkolmannen vuoden aineistoja. Analyysimenetelminä käytin toistettujen mittausten varianssianalyysia sekä t - testiä. Tulokset osoittivat, että nuorten koulutustavoite muuttui tilastollisesti merkitsevästi ja noususuuntaisesti 7. ja 9. luokan välillä, mutta ei enää toiselle asteelle siirtymisen jälkeen. Tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan koulutustavoitteen muutoksessa yläkoulun alusta toisen asteen loppuun. Lisäksi tulokset osoittivat, että koulutustavoitteen asettaneilla nuorilla oli 7. luokalla sekä toiminnallinen että kognitiivinen kouluun kiinnittyminen vahvempaa, kuin nuorilla, jotka eivät olleet nimenneet mitään koulutustavoitetta. Vastaava yhteys löytyi 9. luokalla myös kognitiivisesta kouluun kiinnittymisestä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yläkouluiässä olisi tärkeää tukea nuorten kognitiivista kouluun kiinnittymisessä. Kognitiivisesti koulunkäyntiin kiinnittynyt nuori osaa arvostaa oppimista ja suhtautuu koulutukseen tärkeänä tulevaisuuden päämäärien saavuttamisessa.
first_indexed 2024-12-05T21:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rinne, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-05T06:23:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-05T06:23:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yl\u00e4koulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin my\u00f6s, onko koulutus\ntavoitteen muutos erilaista tyt\u00f6ill\u00e4 kuin pojilla samalla aikav\u00e4lill\u00e4. Lopuksi tutkin kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteytt\u00e4 nuorten asettamaan koulutustavoitteeseen 7. ja 9. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. \n\nTutkimuksessani hy\u00f6dynsin Alkuportaat (Lerkkanen ym., 2006\u20132016) ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin (Vasalampi & Aunola, 2016\u20132024) seurantatutkimusaineistoja. Tutkittavien kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 oli 2491. Hy\u00f6dynsin nelj\u00e4n\u00e4 eri mittausajankohtana ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa: 7. luokan, 9. luokan, toisen asteen ensimm\u00e4isen vuoden ja toisen asteenkolmannen vuoden aineistoja. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytin toistettujen mittausten varianssianalyysia sek\u00e4 t - testi\u00e4. \n \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 nuorten koulutustavoite muuttui tilastollisesti merkitsev\u00e4sti ja noususuuntaisesti 7. ja 9. luokan v\u00e4lill\u00e4, mutta ei en\u00e4\u00e4 toiselle asteelle siirtymisen j\u00e4lkeen. Tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet toisistaan koulutustavoitteen \nmuutoksessa yl\u00e4koulun alusta toisen asteen loppuun. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 koulutustavoitteen asettaneilla nuorilla oli 7. luokalla sek\u00e4 toiminnallinen ett\u00e4 kognitiivinen kouluun kiinnittyminen vahvempaa, kuin nuorilla, jotka eiv\u00e4t \nolleet nimenneet mit\u00e4\u00e4n koulutustavoitetta. Vastaava yhteys l\u00f6ytyi 9. luokalla my\u00f6s kognitiivisesta kouluun kiinnittymisest\u00e4. \n\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 yl\u00e4koului\u00e4ss\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea nuorten kognitiivista kouluun kiinnittymisess\u00e4. Kognitiivisesti koulunk\u00e4yntiin kiinnittynyt nuori osaa arvostaa oppimista ja suhtautuu koulutukseen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tulevaisuuden p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rien saavuttamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-05T06:23:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-05T06:23:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutustavoite", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkitt\u00e4istutkimus yl\u00e4koulun alusta toiselle asteelle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412057643", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98827
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b0aaa53f-5f51-44a7-9ff8-6a89e22bbc5f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412057643.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rinne, Mikko Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle koulutustavoite kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 101 1031 nuoret yläkoulu koulut toisen asteen koulutus koulutus oppilaat siirtymävaiheet koulutusvalinnat
title Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
title_full Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
title_fullStr Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
title_full_unstemmed Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
title_short Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen
title_sort nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
title_sub pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
title_txtP Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
topic koulutustavoite kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 101 1031 nuoret yläkoulu koulut toisen asteen koulutus koulutus oppilaat siirtymävaiheet koulutusvalinnat
topic_facet 101 1031 Erityispedagogiikka Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma Special Education koulut koulutus koulutustavoite koulutusvalinnat kouluun kiinnittyminen nuoret oppilaat siirtymävaiheet toisen asteen koulutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98827 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412057643
work_keys_str_mv AT rinnemikko nuortenkoulutustavoitteetjaniidenyhteyskouluunkiinnittymiseenpitkittäistutkimusyläkou