Our Haven eteläafrikkalaisten muusikkojen kokemuksia osallisuudesta yhteismusisoinnissa

Tutkin maisterintutkielmassani eteläafrikkalaisten muusikkojen kokemuksia yhteismusisoinnista osallisuuden teorian näkökulmasta tavoitteenani muodostaa yleinen kokonaiskuva yhteismusisoinnin sisältämistä vuorovaikutussuhteista ja ryhmäilmiöistä, sekä osallisuuden toteutumista yhteismusisoinnissa tur...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Olli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98787
Description
Summary:Tutkin maisterintutkielmassani eteläafrikkalaisten muusikkojen kokemuksia yhteismusisoinnista osallisuuden teorian näkökulmasta tavoitteenani muodostaa yleinen kokonaiskuva yhteismusisoinnin sisältämistä vuorovaikutussuhteista ja ryhmäilmiöistä, sekä osallisuuden toteutumista yhteismusisoinnissa turvaavista tekijöistä. Tavoitteenani oli lisätä ymmärrystä yhteismusisoinnin parissa toimivalle henkilölle yhteismusisoinnin yhteydessä tapahtuvista ryhmäilmiöistä ja kehittää käytäntöjä musiikkikasvatuksen parissa toteutettavan yhteismusisoinnin mielekkyyden turvaamiseen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin aineistonkeruumatkalla Etelä-Afrikkaan lokakuussa 2022, missä haastattelin Gauteng-provinssissa toimivia muusikkoja. Tutkimukseen liittyvän kulttuurisen tekijän ja paikallisiin kulttuureihin liittyvän oman kokemattomuuteni takia valitsin etnografisen tutkimusme- netelmän mahdollistamaan jouston tutkimuksen luonteeseen prosessin edetessä. Haastattelut olivat puo- listrukturoituja ja analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Teoreettisena viitekehyksenä yhteismusisointitapahtuman ilmiöitten ja vuorovaikutussuhteitten tarkastelemiseen käytin osallisuuden ilmiötä, ja sitä ympäröiviä vertaisarvioituja tutkimustöitä. Laajensin näitä teorioita hyödyntämällä alkuperäisissä tutkimustöissä mainittuja teorioita, kuten erinäisiä hyvinvoinnin ulottuvuuksia tarkastelevia teorioita. Käytin myös käytännön työskentelemisen hahmottamiseksi draamakasvatuksen kirjallisuuteen pohjautuvia termejä ja käytäntöjä. Tutkimuksen tuloksena todettiin osallisuuden luovan toimivan kehyksen yhteismusisoinnin tarkastelemiseksi kokonaisvaltaisena ilmiönä sekä yksilön, että yhteisön näkökulmasta. Kehys jaotteli kokemuksen osallisuudesta kolmeen osatekijään; toimijuus, yhteisyys ja omaaminen. Yhteismusisoinnin mielekkyyttä ja turvallisuutta edistäviksi asioiksi esitin aineistossa esiintynyttä käsitystä ja kokemusta turvallisemmasta tilasta, jonka muodostumista todettiin tukevan ryhmän laatimalla toimintamalleja koskevalla yhteisellä sopimuksella, joka pohjautui draamakasvatuksessa tunnettuun yleiseen draamasopimus-käytäntöön. Mallinsin tutkimuksen tuloksia kuviolla, joka kuvasi mielekkään yhteismusisointikokemuksen sisältämiä vuorovaikutussuhteita, ja niitä mahdollistavan toimintaympäristön turvaavia tekijöitä.