Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014

Vuosien vieriessä tutkimusta kielenoppimisesta on kehitetty eteenpäin ja niin on myös opetussuunnitelmia. Tämä tutkielma tutkii perusopetuksen opetussuunnitelman englannin oppimäärän osioita 1980-luvulta ja vuodelta 2014 vertaillen niitä ja etsien niiden merkittävimpiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen ta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Päivinen, Aleksandra
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98786
_version_ 1826225805227720704
author Päivinen, Aleksandra
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Päivinen, Aleksandra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Päivinen, Aleksandra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Päivinen, Aleksandra
datasource_str_mv jyx
description Vuosien vieriessä tutkimusta kielenoppimisesta on kehitetty eteenpäin ja niin on myös opetussuunnitelmia. Tämä tutkielma tutkii perusopetuksen opetussuunnitelman englannin oppimäärän osioita 1980-luvulta ja vuodelta 2014 vertaillen niitä ja etsien niiden merkittävimpiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, kuinka kulttuurin siirtoa käsitellään opetussuunnitelmissa. Tutkielman aineistona toimivat vuoden 1982 englannin oppimäärä ja oppimääräsuunnitelma, vuoden 1985 opetussuunnitelman perusteiden englannin kielen osio sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman englannin kielen osio. Aineiston analyysiin käytettiin kvalitatiivista komparatiivista analyysimenetelmää. Suurimmat eroavaisuudet opetussuunnitelmien välillä koskivat arviointia, eriyttämistä, lausumisen opettamista sekä globalisaatiota ja tasa-arvoa. Kulttuurin siirtoa pidettiin kaikissa opetussuunnitelmissa suuressa arvossa, mutta 1980-luvun opetussuunnitelmat keskittyivät brittiläisen ja amerikkalaisen kulttuurin esilletuomiseen, kun taas vuoden 2014 opetussuunnitelmassa pyrittiin tutustuttamaan oppilaat monipuolisesti erilaisiin englanninkielisiin kulttuureihin. Tutkimus antaa tietoa siitä kuinka paljon opetus on kehittynyt vuosien saatossa. Esimerkiksi 1980-luvulla painotettu globalisaatio on vaikuttanut siihen kuinka paljon kulttuuria tuodaan nykyään esille opetussuunnitelmassa.
first_indexed 2024-12-04T21:04:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4nttinen, Minttu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4ivinen, Aleksandra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-04T06:40:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-04T06:40:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuosien vieriess\u00e4 tutkimusta kielenoppimisesta on kehitetty eteenp\u00e4in ja niin on my\u00f6s opetussuunnitelmia. T\u00e4m\u00e4 tutkielma tutkii perusopetuksen opetussuunnitelman englannin oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n osioita 1980-luvulta ja vuodelta 2014 vertaillen niit\u00e4 ja etsien niiden merkitt\u00e4vimpi\u00e4 eroavaisuuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, kuinka kulttuurin siirtoa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n opetussuunnitelmissa.\n\nTutkielman aineistona toimivat vuoden 1982 englannin oppim\u00e4\u00e4r\u00e4 ja oppim\u00e4\u00e4r\u00e4suunnitelma, vuoden 1985 opetussuunnitelman perusteiden englannin kielen osio sek\u00e4 vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman englannin kielen osio. Aineiston analyysiin k\u00e4ytettiin kvalitatiivista komparatiivista analyysimenetelm\u00e4\u00e4.\n\nSuurimmat eroavaisuudet opetussuunnitelmien v\u00e4lill\u00e4 koskivat arviointia, eriytt\u00e4mist\u00e4, lausumisen opettamista sek\u00e4 globalisaatiota ja tasa-arvoa. Kulttuurin siirtoa pidettiin kaikissa opetussuunnitelmissa suuressa arvossa, mutta 1980-luvun opetussuunnitelmat keskittyiv\u00e4t brittil\u00e4isen ja amerikkalaisen kulttuurin esilletuomiseen, kun taas vuoden 2014 opetussuunnitelmassa pyrittiin tutustuttamaan oppilaat monipuolisesti erilaisiin englanninkielisiin kulttuureihin. Tutkimus antaa tietoa siit\u00e4 kuinka paljon opetus on kehittynyt vuosien saatossa. Esimerkiksi 1980-luvulla painotettu globalisaatio on vaikuttanut siihen kuinka paljon kulttuuria tuodaan nyky\u00e4\u00e4n esille opetussuunnitelmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-04T06:40:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-04T06:40:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English syllabus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esl", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transfer of culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412047605", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "curricula", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "primary and lower secondary education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98786
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cadaf4b6-2612-4275-acbf-2db009d5ae8e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412047605.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Päivinen, Aleksandra Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014 English syllabus esl transfer of culture Englannin kieli English 301 opetussuunnitelmat englannin kieli perusopetus curricula English language primary and lower secondary education
title Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014
title_full Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014
title_fullStr Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014 Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014
title_full_unstemmed Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014 Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014
title_short Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014
title_sort comparing the differences in the finnish basic education syllabuses english sections in the 1980s and 2014
title_txtP Comparing the differences in the Finnish basic education syllabuses' English sections in the 1980s and 2014
topic English syllabus esl transfer of culture Englannin kieli English 301 opetussuunnitelmat englannin kieli perusopetus curricula English language primary and lower secondary education
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English syllabus curricula englannin kieli esl opetussuunnitelmat perusopetus primary and lower secondary education transfer of culture
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98786 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412047605
work_keys_str_mv AT päivinenaleksandra comparingthedifferencesinthefinnishbasiceducationsyllabusesenglishsectionsint