Yhteenveto: | Vuosien vieriessä tutkimusta kielenoppimisesta on kehitetty eteenpäin ja niin on myös opetussuunnitelmia. Tämä tutkielma tutkii perusopetuksen opetussuunnitelman englannin oppimäärän osioita 1980-luvulta ja vuodelta 2014 vertaillen niitä ja etsien niiden merkittävimpiä eroavaisuuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selvittää, kuinka kulttuurin siirtoa käsitellään opetussuunnitelmissa.
Tutkielman aineistona toimivat vuoden 1982 englannin oppimäärä ja oppimääräsuunnitelma, vuoden 1985 opetussuunnitelman perusteiden englannin kielen osio sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman englannin kielen osio. Aineiston analyysiin käytettiin kvalitatiivista komparatiivista analyysimenetelmää.
Suurimmat eroavaisuudet opetussuunnitelmien välillä koskivat arviointia, eriyttämistä, lausumisen opettamista sekä globalisaatiota ja tasa-arvoa. Kulttuurin siirtoa pidettiin kaikissa opetussuunnitelmissa suuressa arvossa, mutta 1980-luvun opetussuunnitelmat keskittyivät brittiläisen ja amerikkalaisen kulttuurin esilletuomiseen, kun taas vuoden 2014 opetussuunnitelmassa pyrittiin tutustuttamaan oppilaat monipuolisesti erilaisiin englanninkielisiin kulttuureihin. Tutkimus antaa tietoa siitä kuinka paljon opetus on kehittynyt vuosien saatossa. Esimerkiksi 1980-luvulla painotettu globalisaatio on vaikuttanut siihen kuinka paljon kulttuuria tuodaan nykyään esille opetussuunnitelmassa.
|