Text, language & literature of fictional worlds analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games

Kielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virta, Mikko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98770
_version_ 1826225742445281280
author Virta, Mikko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virta, Mikko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virta, Mikko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virta, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Kielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme piirteitä historiasta kulttuuriin, ja suurista yksityiskohdista myös pieniin asioihin. Jos nämä maailmat on pyritty rakentamaan oman yhteiskuntamme ja historiamme kaltaisiksi, niitä tulee olla mahdollista myös tutkia samoin metodein. Kielentutkimuksen kannalta tämä tarkoittaa mm. Pelimaailman tekstien tutki musta, merkityksen havainnointia visuaalisessa suunnittelussa, sekä kielen moninaista kirjoa pelimaail man puheessa, kirjoituksessa, tai monikielisyydessä. Tavoitteeni tutkimuksessa onkin selvittää, kuinka hyvin sovellettavissa kielentutkimus on fiktiivisiin pelimaailmoihin, niin suljetuissa konteksteissa, kuin laajemmissa mittakaavoissa pelimaailmojen sisällä. Tämä tutkimus on suoritettu sisältöanalyysin metodein, sillä se on koettu parhaaksi tavaksi tarkas tella suurta otantaa pelimaailman annista mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimukseen valittu peli on vuoden 2011 The Elder Scrolls V: Skyrim, joka on roolipelisarjan viides osa. Pelin tärkeimmät kriteerit olivat ns. “hiekkalaatikko” lähestyminen (vapaus edetä omaa tahtia), maailman perspektiivi (ensimmäinen persoona, eli hahmon silmin), sekä maailman monipuolisuus tutkimustavoitteiden kannalta, kuten esimer kiksi: Miten kieli esiintyy eri muodoissa pelin sisällä? Esiintyykö maailmassa tyylieroja pelin kirjojen sisällä? Miten pelin rotujen kulttuurierot saattavat vaikuttaa puhetyyleihin? Koska maailma on valtava, on näiden esimerkkien pystyttävä kuvastamaan omia kategorioitaan mahdollisimman hyvin. Tärkeimpänä teemana on yhdistää oikean maailman tutkimusta kielen ja tekstin esiintymisestä fiktiiviseen ympäristöön. Kielen keskeisen roolin tutkiminen näissä peliympäristöissä voi mahdollistaa pelimaailmojen laajemman tutkimisen uudenlaisesta näkökulmasta, tuoden kulttuurista lisä arvoa alalle, joka edelleen nähdään vahvasti vain viihteellisestä perspektiivistä.
first_indexed 2024-12-03T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Virta, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-03T06:48:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-03T06:48:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielentutkimus videopeleiss\u00e4 on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun \npeleist\u00e4 on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niist\u00e4 ovat kehittyneet fiktiivisiksi \nmaailmoiksi, ja t\u00e4m\u00e4 on yleisint\u00e4 roolipeleiss\u00e4. N\u00e4m\u00e4 maailmat pyrkiv\u00e4t heijastamaan oman el\u00e4m\u00e4mme \npiirteit\u00e4 historiasta kulttuuriin, ja suurista yksityiskohdista my\u00f6s pieniin asioihin. Jos n\u00e4m\u00e4 maailmat on \npyritty rakentamaan oman yhteiskuntamme ja historiamme kaltaisiksi, niit\u00e4 tulee olla mahdollista my\u00f6s \ntutkia samoin metodein. Kielentutkimuksen kannalta t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa mm. Pelimaailman tekstien tutki\nmusta, merkityksen havainnointia visuaalisessa suunnittelussa, sek\u00e4 kielen moninaista kirjoa pelimaail\nman puheessa, kirjoituksessa, tai monikielisyydess\u00e4. Tavoitteeni tutkimuksessa onkin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka \nhyvin sovellettavissa kielentutkimus on fiktiivisiin pelimaailmoihin, niin suljetuissa konteksteissa, kuin \nlaajemmissa mittakaavoissa pelimaailmojen sis\u00e4ll\u00e4. \nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on suoritettu sis\u00e4lt\u00f6analyysin metodein, sill\u00e4 se on koettu parhaaksi tavaksi tarkas\ntella suurta otantaa pelimaailman annista mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimukseen valittu peli on \nvuoden 2011 The Elder Scrolls V: Skyrim, joka on roolipelisarjan viides osa. Pelin t\u00e4rkeimm\u00e4t kriteerit \nolivat ns. \u201chiekkalaatikko\u201d l\u00e4hestyminen (vapaus edet\u00e4 omaa tahtia), maailman perspektiivi (ensimm\u00e4inen \npersoona, eli hahmon silmin), sek\u00e4 maailman monipuolisuus tutkimustavoitteiden kannalta, kuten esimer\nkiksi: Miten kieli esiintyy eri muodoissa pelin sis\u00e4ll\u00e4? Esiintyyk\u00f6 maailmassa tyylieroja pelin kirjojen \nsis\u00e4ll\u00e4? Miten pelin rotujen kulttuurierot saattavat vaikuttaa puhetyyleihin? \nKoska maailma on valtava, on n\u00e4iden esimerkkien pystytt\u00e4v\u00e4 kuvastamaan omia kategorioitaan \nmahdollisimman hyvin. T\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 teemana on yhdist\u00e4\u00e4 oikean maailman tutkimusta kielen ja tekstin \nesiintymisest\u00e4 fiktiiviseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Kielen keskeisen roolin tutkiminen n\u00e4iss\u00e4 peliymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 voi \nmahdollistaa pelimaailmojen laajemman tutkimisen uudenlaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta, tuoden kulttuurista lis\u00e4\narvoa alalle, joka edelleen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vahvasti vain viihteellisest\u00e4 perspektiivist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-03T06:48:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-03T06:48:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fictional world study", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video game analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spoken languages", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412037590", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "content analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "texts", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literature", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98770
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/916e93ca-f457-428f-8aef-be478ca083ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412037590.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virta, Mikko Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games fictional world study video game analysis spoken languages Englannin kieli English 301 sisällönanalyysi tekstit kirjallisuus videopelit content analysis texts literature video games
title Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
title_full Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
title_fullStr Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
title_full_unstemmed Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
title_short Text, language & literature of fictional worlds
title_sort text language literature of fictional worlds analysis of the language of skyrim and roleplaying video games
title_sub analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
title_txtP Text, language & literature of fictional worlds : analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games
topic fictional world study video game analysis spoken languages Englannin kieli English 301 sisällönanalyysi tekstit kirjallisuus videopelit content analysis texts literature video games
topic_facet 301 Englannin kieli English content analysis fictional world study kirjallisuus literature sisällönanalyysi spoken languages tekstit texts video game analysis video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98770 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412037590
work_keys_str_mv AT virtamikko textlanguageliteratureoffictionalworldsanalysisofthelanguageofskyrimandroleplayingvid