Text, language & literature of fictional worlds analysis of the language of Skyrim and roleplaying video games

Kielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Virta, Mikko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98770
Description
Summary:Kielentutkimus videopeleissä on usein keskittynyt pelien positiiviseen rooliin kielten oppimisessa. Kun peleistä on tullut suurempia ja kunnianhimoisempia, monet niistä ovat kehittyneet fiktiivisiksi maailmoiksi, ja tämä on yleisintä roolipeleissä. Nämä maailmat pyrkivät heijastamaan oman elämämme piirteitä historiasta kulttuuriin, ja suurista yksityiskohdista myös pieniin asioihin. Jos nämä maailmat on pyritty rakentamaan oman yhteiskuntamme ja historiamme kaltaisiksi, niitä tulee olla mahdollista myös tutkia samoin metodein. Kielentutkimuksen kannalta tämä tarkoittaa mm. Pelimaailman tekstien tutki musta, merkityksen havainnointia visuaalisessa suunnittelussa, sekä kielen moninaista kirjoa pelimaail man puheessa, kirjoituksessa, tai monikielisyydessä. Tavoitteeni tutkimuksessa onkin selvittää, kuinka hyvin sovellettavissa kielentutkimus on fiktiivisiin pelimaailmoihin, niin suljetuissa konteksteissa, kuin laajemmissa mittakaavoissa pelimaailmojen sisällä. Tämä tutkimus on suoritettu sisältöanalyysin metodein, sillä se on koettu parhaaksi tavaksi tarkas tella suurta otantaa pelimaailman annista mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimukseen valittu peli on vuoden 2011 The Elder Scrolls V: Skyrim, joka on roolipelisarjan viides osa. Pelin tärkeimmät kriteerit olivat ns. “hiekkalaatikko” lähestyminen (vapaus edetä omaa tahtia), maailman perspektiivi (ensimmäinen persoona, eli hahmon silmin), sekä maailman monipuolisuus tutkimustavoitteiden kannalta, kuten esimer kiksi: Miten kieli esiintyy eri muodoissa pelin sisällä? Esiintyykö maailmassa tyylieroja pelin kirjojen sisällä? Miten pelin rotujen kulttuurierot saattavat vaikuttaa puhetyyleihin? Koska maailma on valtava, on näiden esimerkkien pystyttävä kuvastamaan omia kategorioitaan mahdollisimman hyvin. Tärkeimpänä teemana on yhdistää oikean maailman tutkimusta kielen ja tekstin esiintymisestä fiktiiviseen ympäristöön. Kielen keskeisen roolin tutkiminen näissä peliympäristöissä voi mahdollistaa pelimaailmojen laajemman tutkimisen uudenlaisesta näkökulmasta, tuoden kulttuurista lisä arvoa alalle, joka edelleen nähdään vahvasti vain viihteellisestä perspektiivistä.