Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, tulkita ja pyrkiä ymmärtämään aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista verkko-ohjauksen tukemana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä verkossa toimivan aikuislukion kanssa ja tavoitteena oli saada uutta ymmärrystä verkko-ohjauksen kehittämisen tueksi....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lappalainen, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98768
_version_ 1826225706659479552
author Lappalainen, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lappalainen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lappalainen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lappalainen, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, tulkita ja pyrkiä ymmärtämään aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista verkko-ohjauksen tukemana. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä verkossa toimivan aikuislukion kanssa ja tavoitteena oli saada uutta ymmärrystä verkko-ohjauksen kehittämisen tueksi. Tutkimuksen lähestymistapa oli narratiivinen. Aineisto kerättiin kahdeksalta aikuislukiolaiselta käyttämällä kerronnallisia teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin narratiivien ja narratiivisella analyysillä. Pääteoriana toimi Banduran (esim. 2006) sosio-kognitiivinen teoria. Teoreettisen kehyksen muodosti toimijuuden kolme ulottuvuutta: minäpystyvyys, opiskelutaidot ja osallisuus. Tulosten mukaan minäpystyvyyden rakentumisessa korostuu pystyvyysuskomusten vahvistuminen ja sinnikkyyden kasvu, opiskelutaidoissa itsetuntemuksen vahvistuminen ja itsesäätelytaitojen kehittyminen sekä osallisuudessa merkityksellisyyden kokeminen ja vertaistuki sosiaalisena vahvistajana. Aineistosta nousee kolme toimijuuskertomusta: aktivoituneiden, rohkaistuneiden ja kukoistukseen nousseiden toimijuuskertomukset. Näissä jokaisessa toimijuuden rakentuminen etenee myönteisesti kaikilla ulottuvuuksilla, minäpystyvyyden ollessa keskiössä. Tuloksista voi päätellä, että verkko-ohjauksen kautta on mahdollista tukea aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista. Verkko-ohjauksessa on tärkeää pitää aiemmat koulutuskokemukset ohjauksen lähtökohtana, tukea erityisesti minäpystyvyyttä, mahdollistaa onnistumisia ja korostaa opiskelijatuntemusta. Lisäksi tulisi tehostaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemista sekä kehittää verkkotapaamisten ja vertaiskohtaamisten saavutettavuutta.
first_indexed 2024-12-03T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-03T06:44:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-03T06:44:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, tulkita ja pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista verkko-ohjauksen tukemana. Tutkimus toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 verkossa toimivan aikuislukion kanssa ja tavoitteena oli saada uutta ymm\u00e4rryst\u00e4 verkko-ohjauksen kehitt\u00e4misen tueksi. \r\n\r\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli narratiivinen. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdeksalta aikuislukiolaiselta k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kerronnallisia teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin narratiivien ja narratiivisella analyysill\u00e4. P\u00e4\u00e4teoriana toimi Banduran (esim. 2006) sosio-kognitiivinen teoria. Teoreettisen kehyksen muodosti toimijuuden kolme ulottuvuutta: min\u00e4pystyvyys, opiskelutaidot ja osallisuus. \r\n\r\nTulosten mukaan min\u00e4pystyvyyden rakentumisessa korostuu pystyvyysuskomusten vahvistuminen ja sinnikkyyden kasvu, opiskelutaidoissa itsetuntemuksen vahvistuminen ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen kehittyminen sek\u00e4 osallisuudessa merkityksellisyyden kokeminen ja vertaistuki sosiaalisena vahvistajana. Aineistosta nousee kolme toimijuuskertomusta: aktivoituneiden, rohkaistuneiden ja kukoistukseen nousseiden toimijuuskertomukset. N\u00e4iss\u00e4 jokaisessa toimijuuden \r\nrakentuminen etenee my\u00f6nteisesti kaikilla ulottuvuuksilla, min\u00e4pystyvyyden ollessa keski\u00f6ss\u00e4. Tuloksista voi p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 verkko-ohjauksen kautta on mahdollista tukea aikuislukiolaisten toimijuuden rakentumista. Verkko-ohjauksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pit\u00e4\u00e4 aiemmat koulutuskokemukset ohjauksen l\u00e4ht\u00f6kohtana, tukea erityisesti min\u00e4pystyvyytt\u00e4, mahdollistaa onnistumisia ja korostaa opiskelijatuntemusta. Lis\u00e4ksi tulisi tehostaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemista sek\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 verkkotapaamisten ja vertaiskohtaamisten saavutettavuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-03T06:44:18Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-03T06:44:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aikuislukiolainen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412037588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuislukiot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98768
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/385ea38f-30b8-41a9-a251-7581e593fb1a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412037588.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappalainen, Katri Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana aikuislukiolainen Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 toimijuus verkko-ohjaus narratiivinen tutkimus ohjaus (neuvonta ja opastus) aikuislukiot
title Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
title_full Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
title_fullStr Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
title_full_unstemmed Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
title_short Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
title_sort aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko ohjauksen tukemana
title_txtP Aikuislukiolaisten toimijuuden rakentuminen verkko-ohjauksen tukemana
topic aikuislukiolainen Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 toimijuus verkko-ohjaus narratiivinen tutkimus ohjaus (neuvonta ja opastus) aikuislukiot
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma aikuislukiolainen aikuislukiot narratiivinen tutkimus ohjaus (neuvonta ja opastus) toimijuus verkko-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412037588
work_keys_str_mv AT lappalainenkatri aikuislukiolaistentoimijuudenrakentuminenverkkoohjauksentukemana