Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista

Koulutuksen keskeyttäminen on monimuotoinen ilmiö, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. Keskeyttämisen syyt voivat olla henkilökohtaisia, sosiaalisia, taloudellisia tai institutionaalisia. Tämä tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä koulutuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkäräinen, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98766
_version_ 1826225714464030720
author Mäkäräinen, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkäräinen, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkäräinen, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkäräinen, Sini
datasource_str_mv jyx
description Koulutuksen keskeyttäminen on monimuotoinen ilmiö, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten eriarvoisuutta ja syrjäytymistä. Keskeyttämisen syyt voivat olla henkilökohtaisia, sosiaalisia, taloudellisia tai institutionaalisia. Tämä tutkimus pyrkii syventämään ymmärrystä koulutuksen keskeyttämisestä ja sen taustatekijöistä keskittyen koulutuksen keskeyttäneiden opiskelijoiden omiin kokemuksiin koulupolun haasteista. Tavoitteena on tarjota tietoa, joka voi auttaa kehittämään interventioita ja tukitoimia koulupolun haasteisiin. Tutkimusaineisto koostuu Jyväskylän yliopiston Koulupolku-hankkeessa kerätyistä haastatteluista, joissa seitsemän 23-vuotiasta henkilöä kertoo kokemuksistaan. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa keskityttiin nuorten koulupoluilla kokemiin haasteisiin. Tutkimuksessa noudatettiin tarkkoja eettisiä periaatteita ja tietosuojasäännöksiä. Aineistosta päädyttiin tunnistamaan kolme pääteemaa koulupoluilla koetuissa haasteissa: haasteet opinnoissa (esim. oppimisvaikeudet ja opintojen kuormittavuus), sosiaalisen ja emotionaalisen tuen puute (esim. kiusaaminen ja tuen puute) sekä opiskelijan sisäiset haasteet (kuten mielenterveysongelmat ja psyykkiset haasteet). Huomattavaa olivat monipuoliset kokemukset liittyen tukeen, jota opiskelija olisi kaivannut. Myös mielenterveyden haasteet olivat merkittävästi haastaneet koulupolkuja. Tuloksissa tunnistettuihin koulupolkuja haastavien tekijöiden varhainen tunnistaminen ja kohdennettu tuki ovat ratkaisevan tärkeitä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja koulutuksen jatkumisen kannalta. Samoin kiusaamiseen ja mielenterveyden ongelmiin tulisi puuttua systemaattisemmin.
first_indexed 2024-12-03T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4k\u00e4r\u00e4inen, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-03T06:41:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-03T06:41:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98766", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulutuksen keskeytt\u00e4minen on monimuotoinen ilmi\u00f6, joka heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ongelmia, kuten eriarvoisuutta ja syrj\u00e4ytymist\u00e4. Keskeytt\u00e4misen syyt voivat olla henkil\u00f6kohtaisia, sosiaalisia, taloudellisia tai institutionaalisia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 koulutuksen keskeytt\u00e4misest\u00e4 ja sen taustatekij\u00f6ist\u00e4 keskittyen koulutuksen keskeytt\u00e4neiden opiskelijoiden omiin kokemuksiin koulupolun haasteista. Tavoitteena on tarjota tietoa, joka voi auttaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n interventioita ja tukitoimia koulupolun haasteisiin.\nTutkimusaineisto koostuu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Koulupolku-hankkeessa ker\u00e4tyist\u00e4 haastatteluista, joissa seitsem\u00e4n 23-vuotiasta henkil\u00f6\u00e4 kertoo kokemuksistaan. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jossa keskityttiin nuorten koulupoluilla kokemiin haasteisiin. Tutkimuksessa noudatettiin tarkkoja eettisi\u00e4 periaatteita ja tietosuojas\u00e4\u00e4nn\u00f6ksi\u00e4. \nAineistosta p\u00e4\u00e4dyttiin tunnistamaan kolme p\u00e4\u00e4teemaa koulupoluilla koetuissa haasteissa: haasteet opinnoissa (esim. oppimisvaikeudet ja opintojen kuormittavuus), sosiaalisen ja emotionaalisen tuen puute (esim. kiusaaminen ja tuen puute) sek\u00e4 opiskelijan sis\u00e4iset haasteet (kuten mielenterveysongelmat ja psyykkiset haasteet). \nHuomattavaa olivat monipuoliset kokemukset liittyen tukeen, jota opiskelija olisi kaivannut. My\u00f6s mielenterveyden haasteet olivat merkitt\u00e4v\u00e4sti haastaneet koulupolkuja. Tuloksissa tunnistettuihin koulupolkuja haastavien tekij\u00f6iden varhainen tunnistaminen ja kohdennettu tuki ovat ratkaisevan t\u00e4rkeit\u00e4 opiskelijoiden hyvinvoinnin ja koulutuksen jatkumisen kannalta. Samoin kiusaamiseen ja mielenterveyden ongelmiin tulisi puuttua systemaattisemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-03T06:41:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-03T06:41:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupudokkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulutuksen keskeytt\u00e4neiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412037586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98766
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:27Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c44586c1-6f42-4b5a-aa61-b3c301b5b095\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412037586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkäräinen, Sini Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista koulupudokkuus koulupolku oppimisen ja koulunkäynnin tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 hyvinvointi nuoret syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen
title Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
title_full Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
title_fullStr Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
title_full_unstemmed Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
title_short Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
title_sort koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
title_txtP Koulutuksen keskeyttäneiden nuorten kokemuksia koulupolun haasteista
topic koulupudokkuus koulupolku oppimisen ja koulunkäynnin tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 hyvinvointi nuoret syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi koulupolku koulupudokkuus nuoret opintojen keskeyttäminen oppimisen ja koulunkäynnin tuki syrjäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98766 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412037586
work_keys_str_mv AT mäkäräinensini koulutuksenkeskeyttäneidennuortenkokemuksiakoulupolunhaasteista