Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä

Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilöstö Facebook ryhmässä ja vastaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mononen, Sari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98732
_version_ 1826225692296085504
author Mononen, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mononen, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mononen, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mononen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilöstö Facebook ryhmässä ja vastaajana oli 86 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä PRIDE-teoriasta. Aineisto käsiteltiin joko sisällönanalyysillä tai määrällisellä lähestymistavalla. Tutkimustulosten mukaan PRIDE-teorian osa-alueet näkyivät hyvin varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksessa esiintyy myönteisiä käytänteitä runsaasti ja vuorovaikutus on yleisesti ottaen hyvää. Toisaalta vahvuuksien käyttämistä, positiivista johtamista ja ilmapiiriä tulisi edelleen kehittää ja hyödyntää tässä kehittämisessä PRIDE-teoriaa, jotta työyhteisön hyvinvointi lisääntyisi. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että esimieheltä toivotaan enemmän osallistumista arjen työhön, esimerkillä johtamista sekä työntekijöiden kehumista positiivisella palautteella
first_indexed 2024-12-02T21:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mononen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-02T06:54:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-02T06:54:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sek\u00e4 miten hyvinvointia voidaan lis\u00e4t\u00e4 arjen ty\u00f6h\u00f6n varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielest\u00e4.\nTutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6 Facebook ryhm\u00e4ss\u00e4 ja\nvastaajana oli 86 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kysely\u00e4, jossa oli sek\u00e4 suljettuja ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4 PRIDE-teoriasta.\nAineisto k\u00e4siteltiin joko sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 tai m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 l\u00e4hestymistavalla.\nTutkimustulosten mukaan PRIDE-teorian osa-alueet n\u00e4kyiv\u00e4t hyvin varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksessa esiintyy my\u00f6nteisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4\nrunsaasti ja vuorovaikutus on yleisesti ottaen hyv\u00e4\u00e4. Toisaalta vahvuuksien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4, positiivista johtamista ja ilmapiiri\u00e4 tulisi edelleen kehitt\u00e4\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4\nt\u00e4ss\u00e4 kehitt\u00e4misess\u00e4 PRIDE-teoriaa, jotta ty\u00f6yhteis\u00f6n hyvinvointi lis\u00e4\u00e4ntyisi. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 esimiehelt\u00e4 toivotaan enemm\u00e4n osallistumista\narjen ty\u00f6h\u00f6n, esimerkill\u00e4 johtamista sek\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden kehumista positiivisella\npalautteella", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-02T06:54:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-02T06:54:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PRIDE-teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyvinvoinnin lis\u00e4\u00e4ntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412027553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98732
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/556a1b48-f923-4782-b3eb-b6f3d5af0fff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412027553.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mononen, Sari Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä PRIDE-teoria Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus hyvinvointi johtaminen työhyvinvointi positiivisuus
title Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
title_full Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
title_fullStr Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
title_full_unstemmed Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
title_short Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
title_sort hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
title_txtP Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä
topic PRIDE-teoria Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus hyvinvointi johtaminen työhyvinvointi positiivisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka PRIDE-teoria Special Education hyvinvointi johtaminen positiivisuus työhyvinvointi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98732 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412027553
work_keys_str_mv AT mononensari hyvinvoinninlisääntyminenvarhaiskasvatuksessajaerityispedagogiikassapositiivisenorga