Hyvinvoinnin lisääntyminen varhaiskasvatuksessa ja erityispedagogiikassa positiivisen organisaatioteorian viitekehyksessä

Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilöstö Facebook ryhmässä ja vastaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mononen, Sari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98732
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä. Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilöstö Facebook ryhmässä ja vastaajana oli 86 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä PRIDE-teoriasta. Aineisto käsiteltiin joko sisällönanalyysillä tai määrällisellä lähestymistavalla. Tutkimustulosten mukaan PRIDE-teorian osa-alueet näkyivät hyvin varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksessa esiintyy myönteisiä käytänteitä runsaasti ja vuorovaikutus on yleisesti ottaen hyvää. Toisaalta vahvuuksien käyttämistä, positiivista johtamista ja ilmapiiriä tulisi edelleen kehittää ja hyödyntää tässä kehittämisessä PRIDE-teoriaa, jotta työyhteisön hyvinvointi lisääntyisi. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että esimieheltä toivotaan enemmän osallistumista arjen työhön, esimerkillä johtamista sekä työntekijöiden kehumista positiivisella palautteella