Summary: | Tässä pro gradussa tutkitaan, miten PRIDE- teorian osa-alueet toteutuvat varhaiskasvatuksessa ja varhaiserityiskasvatuksessa sekä miten hyvinvointia voidaan lisätä arjen työhön varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä.
Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilöstö Facebook ryhmässä ja
vastaajana oli 86 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä PRIDE-teoriasta.
Aineisto käsiteltiin joko sisällönanalyysillä tai määrällisellä lähestymistavalla.
Tutkimustulosten mukaan PRIDE-teorian osa-alueet näkyivät hyvin varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksessa esiintyy myönteisiä käytänteitä
runsaasti ja vuorovaikutus on yleisesti ottaen hyvää. Toisaalta vahvuuksien käyttämistä, positiivista johtamista ja ilmapiiriä tulisi edelleen kehittää ja hyödyntää
tässä kehittämisessä PRIDE-teoriaa, jotta työyhteisön hyvinvointi lisääntyisi. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että esimieheltä toivotaan enemmän osallistumista
arjen työhön, esimerkillä johtamista sekä työntekijöiden kehumista positiivisella
palautteella
|