Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta

Tässä tutkimuksessa selvitetään työssäoppimisen ohjauksen tapoja kemiallisen metsäteollisuuden automaatioasennusalalla. Toiseksi tutkimuksessa tarkastellaan työpaikkaohjaajien näkemyksiä opiskelijoiden työelämävalmiuksista heidän siirtyessään oppilaitosopinnoista työssäoppimiseen. Lisäksi kartoitet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Uusi-Salava-Bengharda, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98730
_version_ 1826225700186619904
author Uusi-Salava-Bengharda, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Uusi-Salava-Bengharda, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Uusi-Salava-Bengharda, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Uusi-Salava-Bengharda, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitetään työssäoppimisen ohjauksen tapoja kemiallisen metsäteollisuuden automaatioasennusalalla. Toiseksi tutkimuksessa tarkastellaan työpaikkaohjaajien näkemyksiä opiskelijoiden työelämävalmiuksista heidän siirtyessään oppilaitosopinnoista työssäoppimiseen. Lisäksi kartoitetaan sitä, millaisia kehittämisajatuksia ohjaajilla on alan formaalin koulutuksen sisältövastaavuuden toteutumiseksi työelämän tarpeisiin. Kysymyksessä on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty yksilöllisinä teemahaastatteluina. Teemahaastatteluihin osallistui seitsemän työssäoppimisen ohjaajaa kahdesta automaatioasennusyrityksestä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin aineistolähtöisesti. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että automaatioasennusalan työssäoppimisen ohjaukseen sopiva ohjaustapa on perinteinen mestari-kisällimalli, jossa ohjaajalla ja oppijalla on tiivis ohjausvuorovaikutus. Toivottujen ja tosiasiallisten työelämävalmiuksien erot olivat kuitenkin huomattavan suuret. Tulosten perusteella formaali koulutus ei tarjoa riittäviä perusvalmiuksia käytäntöjen oppimiseen. Ohjaajien tarkastelussa kehitystarpeet kohdistuivat teollisuuden automaatioasennusalan suuntautumislinjaan sekä opetuksen ja opettajien osaamisen ajantasaisuuden varmistamiseen. Haasteeksi nähtiin myös ohjaajien pedagogisten taitojen tuen tarve, jotta oppimisen vaikuttavuus työkontekstissa tehostuisi. Tulokset viittaavat työelämän ja formaalin koulutuksen heikkoon vuorovaikutukseen, jossa yhteinen ymmärrys työelämävalmiuksista jää epäselväksi tai sitä ei ole lainkaan.
first_indexed 2024-12-02T21:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusi-Salava-Bengharda, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-12-02T06:51:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-12-02T06:51:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98730", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4oppimisen ohjauksen tapoja kemiallisen \nmets\u00e4teollisuuden automaatioasennusalalla. Toiseksi tutkimuksessa tarkastellaan ty\u00f6paikkaohjaajien n\u00e4kemyksi\u00e4 opiskelijoiden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksista heid\u00e4n siirtyess\u00e4\u00e4n oppilaitosopinnoista ty\u00f6ss\u00e4oppimiseen. Lis\u00e4ksi kartoitetaan sit\u00e4, \nmillaisia kehitt\u00e4misajatuksia ohjaajilla on alan formaalin koulutuksen sis\u00e4lt\u00f6vastaavuuden toteutumiseksi ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n tarpeisiin.\nKysymyksess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on ker\u00e4tty yksil\u00f6llisin\u00e4 teemahaastatteluina. Teemahaastatteluihin osallistui seitsem\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4oppimisen ohjaajaa kahdesta automaatioasennusyrityksest\u00e4. Aineisto analysoitiin\nlaadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 automaatioasennusalan ty\u00f6ss\u00e4oppimisen ohjaukseen sopiva ohjaustapa on perinteinen mestari-kis\u00e4llimalli, \njossa ohjaajalla ja oppijalla on tiivis ohjausvuorovaikutus. Toivottujen ja tosiasiallisten ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksien erot olivat kuitenkin huomattavan suuret. Tulosten \nperusteella formaali koulutus ei tarjoa riitt\u00e4vi\u00e4 perusvalmiuksia k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen oppimiseen. Ohjaajien tarkastelussa kehitystarpeet kohdistuivat teollisuuden automaatioasennusalan suuntautumislinjaan sek\u00e4 opetuksen ja opettajien osaamisen \najantasaisuuden varmistamiseen. Haasteeksi n\u00e4htiin my\u00f6s ohjaajien pedagogisten taitojen tuen tarve, jotta oppimisen vaikuttavuus ty\u00f6kontekstissa tehostuisi.\nTulokset viittaavat ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja formaalin koulutuksen heikkoon vuorovaikutukseen, jossa yhteinen ymm\u00e4rrys ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksista j\u00e4\u00e4 ep\u00e4selv\u00e4ksi tai sit\u00e4 \nei ole lainkaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-12-02T06:51:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-12-02T06:51:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4oppimisen ohjauksella ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiutta : ty\u00f6paikkaohjaajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4oppimisen ohjauksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202412027551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikkaohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98730
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f23f9bfe-aef4-4fe1-94b8-b36f28709e57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202412027551.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uusi-Salava-Bengharda, Sanna Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatillinen koulutus työssäoppiminen ohjaus (neuvonta ja opastus) työpaikkaohjaajat työelämävalmiudet
title Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
title_full Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
title_fullStr Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
title_full_unstemmed Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
title_short Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta
title_sort työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
title_sub työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
title_txtP Työssäoppimisen ohjauksella työelämävalmiutta : työpaikkaohjaajien näkemyksiä työssäoppimisen ohjauksesta
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatillinen koulutus työssäoppiminen ohjaus (neuvonta ja opastus) työpaikkaohjaajat työelämävalmiudet
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen koulutus ohjaus (neuvonta ja opastus) työelämävalmiudet työpaikkaohjaajat työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98730 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202412027551
work_keys_str_mv AT uusisalavabenghardasanna työssäoppimisenohjauksellatyöelämävalmiuttatyöpaikkaohjaajiennäkemyksiä