Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivamp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kantonen, Kimmo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98711
_version_ 1826225701334810624
author Kantonen, Kimmo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kantonen, Kimmo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kantonen, Kimmo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kantonen, Kimmo
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivampien ja turvallisempien oppimiskokonaisuuksia rakentamiselle metsäympäristöihin. Tutkimuksen aineistona toimivat neljänkymmenen 7. luokan oppilaan tammikuussa 2024 kokemuksistaan laatimat kirjoitelmat. Kirjoitelmat on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston keruu oli lähtökohdaltaan ongelmalähtöinen, saatujen vastausten tulkinta tehtiin aineistolähtöisesti ja tulosten esittämisessä hyödynnettiin oppimisympäristöjä käsittelevän teorian pohjalta laadittua jäsennystä. Oppilaiden kirjoitelmien perusteella näyttää siltä, että metsäympäristöjä hyödynnetään koulussa erityisesti liikunnan ja ympäristöopin oppiaineissa, joiden sisällöt painottuvat kokemuksissa toiminnasta. Oppilaiden kokemukset metsässä järjestetyistä oppitunneista olivat suurilta osin positiivisia ja toiveita metsäympäristöissä järjestettävän opetuksen lisäämisestä esitettiin kirjoitelmissa runsaasti. Erona luokkaympäristöön oppilaat näkivät mm. rauhallisuuden, mahdollisuudet liikkumiseen ja mahdollisuuden oppia luonnosta tutkimalla. Negatiivisia kokemuksia oppilaille aiheuttivat erityisesti sääolosuhteet ja rajoitukset. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että metsässä järjestettävien oppituntien määrää olisi perusteltua lisätä. Oppituntien mielekkyyteen oppilaan kannalta voidaan vaikuttaa monin käytännön järjestelyin.
first_indexed 2024-11-29T21:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nousiainen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kantonen, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-29T07:12:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-29T07:12:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia\nmets\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 koulun oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 perusopetuksen luokilla 1\u20136. N\u00e4iden k\u00e4sitysten ja kokemusten selvitt\u00e4minen voi toimia v\u00e4lineen\u00e4 oppilaan ja opettajan kannalta entist\u00e4 motivoivampien, toimivampien ja\nturvallisempien oppimiskokonaisuuksia rakentamiselle mets\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6ihin.\nTutkimuksen aineistona toimivat nelj\u00e4nkymmenen 7. luokan oppilaan tammikuussa 2024 kokemuksistaan laatimat kirjoitelmat. Kirjoitelmat on analysoitu\nlaadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Aineiston keruu oli l\u00e4ht\u00f6kohdaltaan ongelmal\u00e4ht\u00f6inen, saatujen vastausten tulkinta tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja tulosten\nesitt\u00e4misess\u00e4 hy\u00f6dynnettiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4n teorian pohjalta\nlaadittua j\u00e4sennyst\u00e4.\nOppilaiden kirjoitelmien perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 mets\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4\nhy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n koulussa erityisesti liikunnan ja ymp\u00e4rist\u00f6opin oppiaineissa, joiden sis\u00e4ll\u00f6t painottuvat kokemuksissa toiminnasta. Oppilaiden kokemukset\nmets\u00e4ss\u00e4 j\u00e4rjestetyist\u00e4 oppitunneista olivat suurilta osin positiivisia ja toiveita\nmets\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4n opetuksen lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 esitettiin kirjoitelmissa\nrunsaasti. Erona luokkaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n oppilaat n\u00e4kiv\u00e4t mm. rauhallisuuden, mahdollisuudet liikkumiseen ja mahdollisuuden oppia luonnosta tutkimalla. Negatiivisia kokemuksia oppilaille aiheuttivat erityisesti s\u00e4\u00e4olosuhteet ja rajoitukset.\nT\u00e4m\u00e4n ja aiempien tutkimusten perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 mets\u00e4ss\u00e4 j\u00e4rjestett\u00e4vien oppituntien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 olisi perusteltua lis\u00e4t\u00e4. Oppituntien mielekkyyteen\noppilaan kannalta voidaan vaikuttaa monin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-29T07:12:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-29T07:12:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mets\u00e4pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mets\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4minen oppimisymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4 perusopetuksen luokilla 1\u20136 oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411297533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98711
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/edb3695d-e3b5-4770-8037-b9db102b08c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411297533.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kantonen, Kimmo Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta metsäpedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö oppilaat opetus kokemukset oppiminen alakoulu
title Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
title_full Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
title_fullStr Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
title_full_unstemmed Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
title_short Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
title_sort metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1 6 oppilaan näkökulmasta
title_txtP Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta
topic metsäpedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö oppilaat opetus kokemukset oppiminen alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kokemukset metsäpedagogiikka opetus oppilaat oppiminen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98711 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411297533
work_keys_str_mv AT kantonenkimmo metsäympäristöjenhyödyntäminenoppimisympäristöinäperusopetuksenluokilla16oppilaann