Metsäympäristöjen hyödyntäminen oppimisympäristöinä perusopetuksen luokilla 1–6 oppilaan näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivamp...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kantonen, Kimmo
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98711
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia metsäympäristöjen hyödyntämisestä koulun oppimisympäristönä perusopetuksen luokilla 1–6. Näiden käsitysten ja kokemusten selvittäminen voi toimia välineenä oppilaan ja opettajan kannalta entistä motivoivampien, toimivampien ja turvallisempien oppimiskokonaisuuksia rakentamiselle metsäympäristöihin. Tutkimuksen aineistona toimivat neljänkymmenen 7. luokan oppilaan tammikuussa 2024 kokemuksistaan laatimat kirjoitelmat. Kirjoitelmat on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Aineiston keruu oli lähtökohdaltaan ongelmalähtöinen, saatujen vastausten tulkinta tehtiin aineistolähtöisesti ja tulosten esittämisessä hyödynnettiin oppimisympäristöjä käsittelevän teorian pohjalta laadittua jäsennystä. Oppilaiden kirjoitelmien perusteella näyttää siltä, että metsäympäristöjä hyödynnetään koulussa erityisesti liikunnan ja ympäristöopin oppiaineissa, joiden sisällöt painottuvat kokemuksissa toiminnasta. Oppilaiden kokemukset metsässä järjestetyistä oppitunneista olivat suurilta osin positiivisia ja toiveita metsäympäristöissä järjestettävän opetuksen lisäämisestä esitettiin kirjoitelmissa runsaasti. Erona luokkaympäristöön oppilaat näkivät mm. rauhallisuuden, mahdollisuudet liikkumiseen ja mahdollisuuden oppia luonnosta tutkimalla. Negatiivisia kokemuksia oppilaille aiheuttivat erityisesti sääolosuhteet ja rajoitukset. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että metsässä järjestettävien oppituntien määrää olisi perusteltua lisätä. Oppituntien mielekkyyteen oppilaan kannalta voidaan vaikuttaa monin käytännön järjestelyin.