Solmuvälineet matemaattisen ajattelun kielentämisessä

Solmu-ohjelma on tamperelaisen luokanopettajan Maarit Laitisen kehittämä matematiikan opetustapa, jossa matematiikkaan yhdistetään monilukutaito. Ohjelmaan kehitetyt solmuvälineet tuovat lukumäärät konkreettisesti laskijan näkyville ja auttavat niiden hahmottamisessa. Ohjelmassa hyödynnetään myös va...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rekilä, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98665
Kuvaus
Yhteenveto:Solmu-ohjelma on tamperelaisen luokanopettajan Maarit Laitisen kehittämä matematiikan opetustapa, jossa matematiikkaan yhdistetään monilukutaito. Ohjelmaan kehitetyt solmuvälineet tuovat lukumäärät konkreettisesti laskijan näkyville ja auttavat niiden hahmottamisessa. Ohjelmassa hyödynnetään myös vastausten kielentämistä. Joutsenlahti ja Rättyä (2015) ovat luoneet kielentämisen neljän kielen mallin, joka kuvastaa kielentämisen eri osa-alueita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kielentämisen alueita oppilaat käyttävät tehtävien ratkaisujen kielentämisessä. Sen lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten oppilaat hyödyntävät kielentämisessä Solmuohjelman solmuvälineitä. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksessa videoitiin 1. luokan oppilaiden matematiikan tunteja. Luokassa matematiikan opetustapana käytetään Solmu-ohjelmaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että tunneilla matemaattista ajattelua kielennettiin runsaasti. Solmuvälineet toimivat myös ajattelun kielentämisen tukena erityisesti ratkaisujen perusteluissa.