Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa

Tässä tutkielmassa tarkastellaan asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottoprojektin menestystekijöitä ja haasteita, sekä haetaan ratkaisuehdotuksia haasteisiin. Tutkielman kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota seuraava empiirinen osuus toteutettiin monitapaust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pohjakallio, Santeri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98628
_version_ 1826225720351784960
author Pohjakallio, Santeri
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pohjakallio, Santeri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pohjakallio, Santeri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pohjakallio, Santeri
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönottoprojektin menestystekijöitä ja haasteita, sekä haetaan ratkaisuehdotuksia haasteisiin. Tutkielman kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota seuraava empiirinen osuus toteutettiin monitapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksessa haastateltiin kolmen suomalaisen organisaation edustajia. Tutkielman aikana kehitettiin artefakti CRM-käyttöönottoprojektin tueksi. Artefaktin ensimmäinen versio kehitettiin pohjautuen tämän tutkielman kirjallisuuskatsauksen tuloksiin, ja sitä jatkokehitettiin monitapaustutkimuksen avulla. Käyttöönottoprojektin keskeisimpiä menestystekijöitä ovat loppukäyttäjien osallistaminen aikaisessa vaiheessa, ylimmän johdon tuki, IT-osaajien ja funktionaalisten loppukäyttäjien sisällyttäminen projektitiimiin, käyttäjien kouluttaminen, laadukas viestintä, sekä toimittajan ja tilaajan välisen suhteen helppous. Keskeisimpinä haasteina nousee esiin projektin budjetissa, laajuudessa ja aikataulussa pysyminen, datamigraatio, avainkäyttäjien puute projektista, puutteellinen koulutus, ylimmän johdon tuen puute, kiire, tilaajan puutteellinen ymmärrys käyttöönoton vaatimasta ajallisesta panostuksesta, sekä heikko työmäärien arviointi ja aikataulutus. Ratkaisuiksi budjetissa, laajuudessa ja aikataulussa pysymiseksi ehdotetaan tarkkaa riskienhallintaa ja projektimyynnin lupausten, sekä todellisten projektitiimin kohtaamisen haasteiden suhteen tiedostamista. Datamigraation ja datan laatuongelmien hallintaan suositellaan sovellettavaksi datan laadunhallinnan viitekehystä, sekä datan laadun jatkuvaan hallintaan panostamista. Avainkäyttäjien puutteen osalta suositellaan varmistuttavan riittävästä sisäisestä resurssista muutosjohtamiseen erikoistuneille henkilöille, it-osaajille, sekä järjestelmän funktionaalisille loppukäyttäjille. Koulutuksen haasteisiin suositellaan pelillistettyjen oppimisympäristöjen käyttöä, sekä yhteisen koulutusskriptin kirjoittamista yhtiönlaajuisesti. Testauksessa ilmenneitä haasteita suositellaan ratkaistavan testauslomakkeen tai testaustyökalun avulla, sekä määrittelemällä haluttu testiskenaario paremmin. Lisäksi loppukäyttäjiä voisi osallistaa testaukseen esimerkiksi läpikäymällä tehtyä toteutusta Sprint Planning ja Sprint Review -palavereissa. Asiasanat: asiakkuudenhallintajärjestelmä, asiakkuudenhallinta, käyttöönottoprojekti, järjestelmäkehitys
first_indexed 2024-11-27T21:04:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuusio, Ari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjakallio, Santeri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-26T13:27:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-26T13:27:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98628", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojektin menestystekij\u00f6it\u00e4 ja haasteita, sek\u00e4 haetaan ratkaisuehdotuksia haasteisiin. Tutkielman kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota seuraava empiirinen osuus toteutettiin monitapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksessa haastateltiin kolmen suomalaisen organisaation edustajia. Tutkielman aikana kehitettiin artefakti CRM-k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojektin tueksi. Artefaktin ensimm\u00e4inen versio kehitettiin pohjautuen t\u00e4m\u00e4n tutkielman kirjallisuuskatsauksen tuloksiin, ja sit\u00e4 jatkokehitettiin monitapaustutkimuksen avulla. K\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojektin keskeisimpi\u00e4 menestystekij\u00f6it\u00e4 ovat loppuk\u00e4ytt\u00e4jien osallistaminen aikaisessa vaiheessa, ylimm\u00e4n johdon tuki, IT-osaajien ja funktionaalisten loppuk\u00e4ytt\u00e4jien sis\u00e4llytt\u00e4minen projektitiimiin, k\u00e4ytt\u00e4jien kouluttaminen, laadukas viestint\u00e4, sek\u00e4 toimittajan ja tilaajan v\u00e4lisen suhteen helppous. Keskeisimpin\u00e4 haasteina nousee esiin projektin budjetissa, laajuudessa ja aikataulussa pysyminen, datamigraatio, avaink\u00e4ytt\u00e4jien puute projektista, puutteellinen koulutus, ylimm\u00e4n johdon tuen puute, kiire, tilaajan puutteellinen ymm\u00e4rrys k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton vaatimasta ajallisesta panostuksesta, sek\u00e4 heikko ty\u00f6m\u00e4\u00e4rien arviointi ja aikataulutus. Ratkaisuiksi budjetissa, laajuudessa ja aikataulussa pysymiseksi ehdotetaan tarkkaa riskienhallintaa ja projektimyynnin lupausten, sek\u00e4 todellisten projektitiimin kohtaamisen haasteiden suhteen tiedostamista. Datamigraation ja datan laatuongelmien hallintaan suositellaan sovellettavaksi datan laadunhallinnan viitekehyst\u00e4, sek\u00e4 datan laadun jatkuvaan hallintaan panostamista. Avaink\u00e4ytt\u00e4jien puutteen osalta suositellaan varmistuttavan riitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 sis\u00e4isest\u00e4 resurssista muutosjohtamiseen erikoistuneille henkil\u00f6ille, it-osaajille, sek\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n funktionaalisille loppuk\u00e4ytt\u00e4jille. Koulutuksen haasteisiin suositellaan pelillistettyjen oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, sek\u00e4 yhteisen koulutusskriptin kirjoittamista yhti\u00f6nlaajuisesti. Testauksessa ilmenneit\u00e4 haasteita suositellaan ratkaistavan testauslomakkeen tai testausty\u00f6kalun avulla, sek\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4 haluttu testiskenaario paremmin. Lis\u00e4ksi loppuk\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 voisi osallistaa testaukseen esimerkiksi l\u00e4pik\u00e4ym\u00e4ll\u00e4 tehty\u00e4 toteutusta Sprint Planning ja Sprint Review -palavereissa.\n\nAsiasanat: asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4, asiakkuudenhallinta, k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojekti, j\u00e4rjestelm\u00e4kehitys", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-11-26T13:27:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-26T13:27:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoprojekteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411267453", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tieteen maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Information Systems", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98628
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e2979d24-6b39-4e29-b542-f0b6f0b734e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411267453.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pohjakallio, Santeri Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
title Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
title_full Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
title_fullStr Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
title_full_unstemmed Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
title_short Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
title_sort onnistumisia haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi crm järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
title_txtP Onnistumisia, haasteita ja ehdotuksia haasteiden ratkaisemiseksi CRM-järjestelmän käyttöönottoprojekteissa
topic Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma Master's Degree Programme in Information Systems
topic_facet Master's Degree Programme in Information Systems Tietojärjestelmätieteen maisteriohjelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98628 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411267453
work_keys_str_mv AT pohjakalliosanteri onnistumisiahaasteitajaehdotuksiahaasteidenratkaisemiseksicrmjärjestelmänkäyt