Emotions can get in the way or get you on the way the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers

Tunnetuen tärkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksiä opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnetuki on merkittävässä roolissa esimerkiksi silloin, kun h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kilpeläinen, Kristiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98601
_version_ 1826225688914427904
author Kilpeläinen, Kristiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilpeläinen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilpeläinen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilpeläinen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tunnetuen tärkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksiä opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnetuki on merkittävässä roolissa esimerkiksi silloin, kun henkilöllä on vaikeaa henkilökohtaisessa elämässään tai koulussa (Burleson, 2003). Lisäksi tunnetuella on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia opettamiselle ja oppimiselle (Jennings ja Greenberg, 2009). Tämä maisterin tutkielma tutkii opettajan tarjoaman tunnetuen vaikutusta yhdeksäsluokkalaisten englannin kielen oppitunneilla. Tutkielmassa otetaan huomioon sekä opettajien että oppilaiden kokemukset ja näkökulmat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisesti millä tavoin opettajat tarjoavat tunnetukea oppilailleen luokkahuoneissa, minkälaisia hyötyjä ja haittoja sekä opettajat, että oppilaat kokevat tunnetuella olevan ja kuinka relevanttina tunnetukea pidetään. Aineisto tutkielmaa varten kerättiin kahdelle englannin kielen opettajalle tehdyllä haastattelulla sekä heidän englannin kielen opiskelijoilleen suoritetulla tutkimuskyselyllä. Tutkimuskyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 31 opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittavat opettajien ja oppilaiden kokemuksissa olevan pieniä eroavaisuuksia, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista vaikuttaa kuitenkin hyötyvän tunnetuesta tai hyötyisi saadessaan tunnetukea. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tunnetuen vaikutusta luokkahuonetilanteissa. Koska aihetta on tutkittu suhteellisen vähän ja opettajakoulutus ei valmista opettajia tunnetuen antamiseen, tunnetuen vaikutukset eivät välttämättä ole monille helposti havaittavissa ja tiedostettavissa. Tutkimuksen tavoitteena on laajentaa lukijoiden ymmärrystä siitä, kuinka tunnetuella voidaan helpottaa omaa työskentelyä nuorten parissa sekä siitä, että kuinka suuri vaikutus pienillä huomaamattomilla eleillä voi olla oppimistilanteiden kannalta.
first_indexed 2024-11-25T21:00:49Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4inen, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-25T07:15:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-25T07:15:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tunnetuen t\u00e4rkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksi\u00e4 opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 tunnetuki on merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa esimerkiksi silloin, kun henkil\u00f6ll\u00e4 on vaikeaa henkil\u00f6kohtaisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n tai koulussa (Burleson, 2003). Lis\u00e4ksi tunnetuella on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia opettamiselle ja oppimiselle (Jennings ja Greenberg, 2009).\n\nT\u00e4m\u00e4 maisterin tutkielma tutkii opettajan tarjoaman tunnetuen vaikutusta yhdeks\u00e4sluokkalaisten englannin kielen oppitunneilla. Tutkielmassa otetaan huomioon sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden kokemukset ja n\u00e4k\u00f6kulmat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisesti mill\u00e4 tavoin opettajat tarjoavat tunnetukea oppilailleen luokkahuoneissa, mink\u00e4laisia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja sek\u00e4 opettajat, ett\u00e4 oppilaat kokevat tunnetuella olevan ja kuinka relevanttina tunnetukea pidet\u00e4\u00e4n.\n\nAineisto tutkielmaa varten ker\u00e4ttiin kahdelle englannin kielen opettajalle tehdyll\u00e4 haastattelulla sek\u00e4 heid\u00e4n englannin kielen opiskelijoilleen suoritetulla tutkimuskyselyll\u00e4. Tutkimuskyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 31 opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittavat opettajien ja oppilaiden kokemuksissa olevan pieni\u00e4 eroavaisuuksia, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista vaikuttaa kuitenkin hy\u00f6tyv\u00e4n tunnetuesta tai hy\u00f6tyisi saadessaan tunnetukea. \n\nTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tunnetuen vaikutusta luokkahuonetilanteissa. Koska aihetta on tutkittu suhteellisen v\u00e4h\u00e4n ja opettajakoulutus ei valmista opettajia tunnetuen antamiseen, tunnetuen vaikutukset eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole monille helposti havaittavissa ja tiedostettavissa. Tutkimuksen tavoitteena on laajentaa lukijoiden ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, kuinka tunnetuella voidaan helpottaa omaa ty\u00f6skentely\u00e4 nuorten parissa sek\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 kuinka suuri vaikutus pienill\u00e4 huomaamattomilla eleill\u00e4 voi olla oppimistilanteiden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-25T07:15:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-25T07:15:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411257431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98601
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpeläinen, Kristiina Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers Englannin kieli English 301 englannin kieli opettajat tunteet kieltenopettajat English language teachers emotions language teachers
title Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
title_full Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
title_fullStr Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
title_full_unstemmed Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
title_short Emotions can get in the way or get you on the way
title_sort emotions can get in the way or get you on the way the effect of offering emotional support for 9th graders in english foreign language classrooms by english teachers
title_sub the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
title_txtP Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
topic Englannin kieli English 301 englannin kieli opettajat tunteet kieltenopettajat English language teachers emotions language teachers
topic_facet 301 Englannin kieli English English language emotions englannin kieli kieltenopettajat language teachers opettajat teachers tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98601 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411257431
work_keys_str_mv AT kilpeläinenkristiina emotionscangetinthewayorgetyouonthewaytheeffectofofferingemotionalsupportfo