Emotions can get in the way or get you on the way the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers

Tunnetuen tärkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksiä opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnetuki on merkittävässä roolissa esimerkiksi silloin, kun h...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kilpeläinen, Kristiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98601
Kuvaus
Yhteenveto:Tunnetuen tärkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksiä opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnetuki on merkittävässä roolissa esimerkiksi silloin, kun henkilöllä on vaikeaa henkilökohtaisessa elämässään tai koulussa (Burleson, 2003). Lisäksi tunnetuella on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia opettamiselle ja oppimiselle (Jennings ja Greenberg, 2009). Tämä maisterin tutkielma tutkii opettajan tarjoaman tunnetuen vaikutusta yhdeksäsluokkalaisten englannin kielen oppitunneilla. Tutkielmassa otetaan huomioon sekä opettajien että oppilaiden kokemukset ja näkökulmat. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisesti millä tavoin opettajat tarjoavat tunnetukea oppilailleen luokkahuoneissa, minkälaisia hyötyjä ja haittoja sekä opettajat, että oppilaat kokevat tunnetuella olevan ja kuinka relevanttina tunnetukea pidetään. Aineisto tutkielmaa varten kerättiin kahdelle englannin kielen opettajalle tehdyllä haastattelulla sekä heidän englannin kielen opiskelijoilleen suoritetulla tutkimuskyselyllä. Tutkimuskyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 31 opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittavat opettajien ja oppilaiden kokemuksissa olevan pieniä eroavaisuuksia, mutta suurin osa tutkimukseen osallistuneista vaikuttaa kuitenkin hyötyvän tunnetuesta tai hyötyisi saadessaan tunnetukea. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tunnetuen vaikutusta luokkahuonetilanteissa. Koska aihetta on tutkittu suhteellisen vähän ja opettajakoulutus ei valmista opettajia tunnetuen antamiseen, tunnetuen vaikutukset eivät välttämättä ole monille helposti havaittavissa ja tiedostettavissa. Tutkimuksen tavoitteena on laajentaa lukijoiden ymmärrystä siitä, kuinka tunnetuella voidaan helpottaa omaa työskentelyä nuorten parissa sekä siitä, että kuinka suuri vaikutus pienillä huomaamattomilla eleillä voi olla oppimistilanteiden kannalta.