Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä

Varhaiskasvatuksessa tehdään monialaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yksi näistä yhteistyötahoista on lastensuojelu. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välisen yhteistyön merkitys korostuu tilanteissa, joissa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyy huolenaiheita....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boman, Camilla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98588
_version_ 1826225696830128128
author Boman, Camilla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Boman, Camilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Boman, Camilla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Boman, Camilla
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatuksessa tehdään monialaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yksi näistä yhteistyötahoista on lastensuojelu. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välisen yhteistyön merkitys korostuu tilanteissa, joissa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyy huolenaiheita. Varhaiskasvattajilla on lakisääteinen velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, ja he pystyvätkin usein ensimmäisenä havaitsemaan lapsen kehitykseen liittyviä huolenaiheita ja reagoimaan niihin. Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena ovat varhaiskasvattajien näkemykset lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset asiat ovat varhaiskasvattajien näkemysten mukaan merkityksellisiä lastensuojelun kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sisälsi piirteitä fenomenografiasta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 27 varhaiskasvatuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme keskeistä teemaa: avoimuus, kohtaaminen ja tiedonvaihto. Nämä teemat nousivat merkityksellisinä esiin varhaiskasvattajien kuvatessa yhteistyötä lastensuojelun kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvattajat toivovat yhteistyöltä erityisesti molemminpuolisuutta, avoimuutta ja sujuvaa tiedonvaihtoa. Varhaiskasvattajien näkemysten kartoittaminen tarjoaa tietoa, jonka avulla yhteistyötä on mahdollista kehittää edelleen.
first_indexed 2024-11-22T21:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mustola, Marleena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Boman, Camilla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-22T06:50:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-22T06:50:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatuksessa tehd\u00e4\u00e4n monialaista yhteisty\u00f6t\u00e4 eri toimijoiden kanssa. Yksi n\u00e4ist\u00e4 yhteisty\u00f6tahoista on lastensuojelu. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n merkitys korostuu tilanteissa, joissa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyy huolenaiheita. Varhaiskasvattajilla on lakis\u00e4\u00e4teinen velvollisuus tehd\u00e4 lastensuojeluilmoitus, ja he pystyv\u00e4tkin usein ensimm\u00e4isen\u00e4 havaitsemaan lapsen kehitykseen liittyvi\u00e4 huolenaiheita ja reagoimaan niihin. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keskeisen\u00e4 kiinnostuksen kohteena ovat varhaiskasvattajien n\u00e4kemykset lastensuojelun kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiset asiat ovat varhaiskasvattajien n\u00e4kemysten mukaan merkityksellisi\u00e4 lastensuojelun kanssa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sis\u00e4lsi piirteit\u00e4 fenomenografiasta. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteens\u00e4 27 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. \nTutkimuksen tuloksena syntyi kolme keskeist\u00e4 teemaa: avoimuus, kohtaaminen ja tiedonvaihto. N\u00e4m\u00e4 teemat nousivat merkityksellisin\u00e4 esiin varhaiskasvattajien kuvatessa yhteisty\u00f6t\u00e4 lastensuojelun kanssa. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiskasvattajat toivovat yhteisty\u00f6lt\u00e4 erityisesti molemminpuolisuutta, avoimuutta ja sujuvaa tiedonvaihtoa. Varhaiskasvattajien n\u00e4kemysten kartoittaminen tarjoaa tietoa, jonka avulla yhteisty\u00f6t\u00e4 on mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 edelleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-22T06:50:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-22T06:50:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temaattinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvattajien n\u00e4kemyksi\u00e4 lastensuojelun kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411227422", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monialainen yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98588
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37a30776-41d8-4525-9498-cf83f268fcc8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411227422.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Boman, Camilla Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä temaattinen analyysi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monialainen yhteistyö fenomenografia lastensuojelu varhaiskasvatus
title Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_full Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_fullStr Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_full_unstemmed Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_short Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_sort varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
title_txtP Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
topic temaattinen analyysi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monialainen yhteistyö fenomenografia lastensuojelu varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fenomenografia lastensuojelu monialainen yhteistyö temaattinen analyysi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98588 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411227422
work_keys_str_mv AT bomancamilla varhaiskasvattajiennäkemyksiälastensuojelunkanssatehtävästäyhteistyöstä