Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes a material package for upper secondary school teachers and students

Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten oppiaineissa. Nämä pedagogiset asiakirjat keskittyvät erityisesti monikielisyyden j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nissinen, Amanda
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98587
_version_ 1826225750248783872
author Nissinen, Amanda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nissinen, Amanda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nissinen, Amanda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nissinen, Amanda
datasource_str_mv jyx
description Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten oppiaineissa. Nämä pedagogiset asiakirjat keskittyvät erityisesti monikielisyyden ja monikulttuurisuuden vaalimiseen painottamalla opiskelijan kykyä havainnoida ja pohtia erilaisia kulttuuriperintöjä. Myös tässä opinnäytteessä ja materiaaleissa näitä osa-alueita painotettiin, mutta lisäksi otettiin huomioon antirasistinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen näkökulma. Materiaaleissa hyödynnettiin tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen perusteita (Task-Based Language Teaching) sekä autenttisia opetusmateriaaleja. Nämä opetusmenetelmät valittiin tukemaan opiskelijoiden osallisuutta, motivaatiota sekä simuloimaan oikean elämän kielenkäyttötilanteita. Teoriaosuudessa keskeisiksi teemoiksi nousivat kulttuurin käsitteen määritteleminen, antirasistisen opetuksen merkitys, sekä opettajan roolin tärkeyden pohtiminen. Lisäksi esiteltiin kielellisiä ja kulttuuriin liittyviä tavoitteita, jotka eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma 2020 määrittelevät. Myös pedagogisten lähestymistapojen eli tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen sekä autenttisten opetusmateriaalien valintaa ja merkitystä suhteessa kulttuurinopettamiseen perusteltiin. Materiaalipaketti koostuu viidestä lukion kaksoistunnista, ja se on suunniteltu toteutettavaksi osana lukion kolmatta kurssia “ENA3 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä”. Materiaalipaketin oppitunnit on jaettu tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen tavan mukaan kolmeen vaiheeseen: valmisteluvaihe, itse tehtävä ja tehtävän yhteenveto. Tehtävissä autenttisuus näkyy tosielämän tilanteita simuloivina tehtävinä sekä autenttisena kielisyötteenä esimerkiksi videoiden muodossa. Oppitunnit keskittyvät käsittelemään teoriaosuudessa mainittuja teemoja, kuten kulttuurin käsitettä, antirasismin merkitystä suhteessa kulttuuriin, englannin kielen kirjoa, kolonialismia sekä erilaisia kulttuurillisia juhlia. Näitä teemoja tarkastellaan mm. itsenäisen työskentelyn, ryhmätöiden sekä erilaisten projektien avulla. Tämä materiaali on tarkoitettu kieltenopettajille, jotka haluavat opettaa kulttuurista osaamista laajemmin, kun miten oppikirjat sitä käsittelevät.
first_indexed 2024-11-22T21:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Amanda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-22T06:48:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-22T06:48:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuurillinen osaaminen on t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa kansainv\u00e4listyv\u00e4ss\u00e4 maailmassa. My\u00f6s eurooppalaisessa viitekehyksess\u00e4 sek\u00e4 lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen t\u00e4rkeytt\u00e4 erityisesti kielten oppiaineissa. \nN\u00e4m\u00e4 pedagogiset asiakirjat keskittyv\u00e4t erityisesti monikielisyyden ja monikulttuurisuuden vaalimiseen painottamalla opiskelijan kyky\u00e4 havainnoida ja pohtia erilaisia kulttuuriperint\u00f6j\u00e4. My\u00f6s t\u00e4ss\u00e4 opinn\u00e4ytteess\u00e4 ja materiaaleissa \nn\u00e4it\u00e4 osa-alueita painotettiin, mutta lis\u00e4ksi otettiin huomioon antirasistinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen n\u00e4k\u00f6kulma. \nMateriaaleissa hy\u00f6dynnettiin teht\u00e4v\u00e4pohjaisen kieltenopettamisen perusteita (Task-Based Language Teaching) sek\u00e4 \nautenttisia opetusmateriaaleja. N\u00e4m\u00e4 opetusmenetelm\u00e4t valittiin tukemaan opiskelijoiden osallisuutta, motivaatiota \nsek\u00e4 simuloimaan oikean el\u00e4m\u00e4n kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteita. Teoriaosuudessa keskeisiksi teemoiksi nousivat kulttuurin \nk\u00e4sitteen m\u00e4\u00e4ritteleminen, antirasistisen opetuksen merkitys, sek\u00e4 opettajan roolin t\u00e4rkeyden pohtiminen. Lis\u00e4ksi \nesiteltiin kielellisi\u00e4 ja kulttuuriin liittyvi\u00e4 tavoitteita, jotka eurooppalainen viitekehys sek\u00e4 lukion opetussuunnitelma \n2020 m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t. My\u00f6s pedagogisten l\u00e4hestymistapojen eli teht\u00e4v\u00e4pohjaisen kieltenopettamisen sek\u00e4 autenttisten \nopetusmateriaalien valintaa ja merkityst\u00e4 suhteessa kulttuurinopettamiseen perusteltiin.\nMateriaalipaketti koostuu viidest\u00e4 lukion kaksoistunnista, ja se on suunniteltu toteutettavaksi osana lukion kolmatta \nkurssia \u201cENA3 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun v\u00e4lineen\u00e4\u201d. Materiaalipaketin oppitunnit on jaettu teht\u00e4v\u00e4pohjaisen kieltenopettamisen tavan mukaan kolmeen vaiheeseen: valmisteluvaihe, itse teht\u00e4v\u00e4 ja teht\u00e4v\u00e4n yhteenveto. Teht\u00e4viss\u00e4 autenttisuus n\u00e4kyy tosiel\u00e4m\u00e4n tilanteita simuloivina teht\u00e4vin\u00e4 sek\u00e4 autenttisena kielisy\u00f6tteen\u00e4 esimerkiksi videoiden muodossa. Oppitunnit keskittyv\u00e4t k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n teoriaosuudessa mainittuja teemoja, kuten kulttuurin k\u00e4sitett\u00e4, antirasismin merkityst\u00e4 suhteessa kulttuuriin, englannin kielen kirjoa, kolonialismia sek\u00e4 erilaisia\nkulttuurillisia juhlia. N\u00e4it\u00e4 teemoja tarkastellaan mm. itsen\u00e4isen ty\u00f6skentelyn, ryhm\u00e4t\u00f6iden sek\u00e4 erilaisten projektien \navulla. T\u00e4m\u00e4 materiaali on tarkoitettu kieltenopettajille, jotka haluavat opettaa kulttuurista osaamista laajemmin, kun \nmiten oppikirjat sit\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-22T06:48:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-22T06:48:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "task-based language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authentic materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "anti-racism education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411227421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98587
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01d76a82-991a-43f9-8e1b-e36b3664d671\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411227421.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nissinen, Amanda Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students EFL task-based language teaching authentic materials anti-racism education material package Englannin kieli English 301 englannin kieli kulttuuri oppimateriaali lukio opettajat lukiolaiset English language culture study material general upper secondary school teachers general upper secondary school students
title Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
title_full Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
title_fullStr Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
title_full_unstemmed Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
title_short Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes
title_sort utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes a material package for upper secondary school teachers and students
title_sub a material package for upper secondary school teachers and students
title_txtP Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
topic EFL task-based language teaching authentic materials anti-racism education material package Englannin kieli English 301 englannin kieli kulttuuri oppimateriaali lukio opettajat lukiolaiset English language culture study material general upper secondary school teachers general upper secondary school students
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language anti-racism education authentic materials culture englannin kieli general upper secondary school general upper secondary school students kulttuuri lukio lukiolaiset material package opettajat oppimateriaali study material task-based language teaching teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98587 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411227421
work_keys_str_mv AT nissinenamanda utilizingauthenticmaterialstoteachculturebeyondstereotypesamaterialpackageforuppe