Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes a material package for upper secondary school teachers and students

Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten oppiaineissa. Nämä pedagogiset asiakirjat keskittyvät erityisesti monikielisyyden j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nissinen, Amanda
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98587
Kuvaus
Yhteenveto:Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten oppiaineissa. Nämä pedagogiset asiakirjat keskittyvät erityisesti monikielisyyden ja monikulttuurisuuden vaalimiseen painottamalla opiskelijan kykyä havainnoida ja pohtia erilaisia kulttuuriperintöjä. Myös tässä opinnäytteessä ja materiaaleissa näitä osa-alueita painotettiin, mutta lisäksi otettiin huomioon antirasistinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen näkökulma. Materiaaleissa hyödynnettiin tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen perusteita (Task-Based Language Teaching) sekä autenttisia opetusmateriaaleja. Nämä opetusmenetelmät valittiin tukemaan opiskelijoiden osallisuutta, motivaatiota sekä simuloimaan oikean elämän kielenkäyttötilanteita. Teoriaosuudessa keskeisiksi teemoiksi nousivat kulttuurin käsitteen määritteleminen, antirasistisen opetuksen merkitys, sekä opettajan roolin tärkeyden pohtiminen. Lisäksi esiteltiin kielellisiä ja kulttuuriin liittyviä tavoitteita, jotka eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma 2020 määrittelevät. Myös pedagogisten lähestymistapojen eli tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen sekä autenttisten opetusmateriaalien valintaa ja merkitystä suhteessa kulttuurinopettamiseen perusteltiin. Materiaalipaketti koostuu viidestä lukion kaksoistunnista, ja se on suunniteltu toteutettavaksi osana lukion kolmatta kurssia “ENA3 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä”. Materiaalipaketin oppitunnit on jaettu tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen tavan mukaan kolmeen vaiheeseen: valmisteluvaihe, itse tehtävä ja tehtävän yhteenveto. Tehtävissä autenttisuus näkyy tosielämän tilanteita simuloivina tehtävinä sekä autenttisena kielisyötteenä esimerkiksi videoiden muodossa. Oppitunnit keskittyvät käsittelemään teoriaosuudessa mainittuja teemoja, kuten kulttuurin käsitettä, antirasismin merkitystä suhteessa kulttuuriin, englannin kielen kirjoa, kolonialismia sekä erilaisia kulttuurillisia juhlia. Näitä teemoja tarkastellaan mm. itsenäisen työskentelyn, ryhmätöiden sekä erilaisten projektien avulla. Tämä materiaali on tarkoitettu kieltenopettajille, jotka haluavat opettaa kulttuurista osaamista laajemmin, kun miten oppikirjat sitä käsittelevät.