Summary: | Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten oppiaineissa.
Nämä pedagogiset asiakirjat keskittyvät erityisesti monikielisyyden ja monikulttuurisuuden vaalimiseen painottamalla opiskelijan kykyä havainnoida ja pohtia erilaisia kulttuuriperintöjä. Myös tässä opinnäytteessä ja materiaaleissa
näitä osa-alueita painotettiin, mutta lisäksi otettiin huomioon antirasistinen ja sosiaalisesti oikeudenmukainen näkökulma.
Materiaaleissa hyödynnettiin tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen perusteita (Task-Based Language Teaching) sekä
autenttisia opetusmateriaaleja. Nämä opetusmenetelmät valittiin tukemaan opiskelijoiden osallisuutta, motivaatiota
sekä simuloimaan oikean elämän kielenkäyttötilanteita. Teoriaosuudessa keskeisiksi teemoiksi nousivat kulttuurin
käsitteen määritteleminen, antirasistisen opetuksen merkitys, sekä opettajan roolin tärkeyden pohtiminen. Lisäksi
esiteltiin kielellisiä ja kulttuuriin liittyviä tavoitteita, jotka eurooppalainen viitekehys sekä lukion opetussuunnitelma
2020 määrittelevät. Myös pedagogisten lähestymistapojen eli tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen sekä autenttisten
opetusmateriaalien valintaa ja merkitystä suhteessa kulttuurinopettamiseen perusteltiin.
Materiaalipaketti koostuu viidestä lukion kaksoistunnista, ja se on suunniteltu toteutettavaksi osana lukion kolmatta
kurssia “ENA3 Englannin kieli ja kulttuuri luovan ilmaisun välineenä”. Materiaalipaketin oppitunnit on jaettu tehtäväpohjaisen kieltenopettamisen tavan mukaan kolmeen vaiheeseen: valmisteluvaihe, itse tehtävä ja tehtävän yhteenveto. Tehtävissä autenttisuus näkyy tosielämän tilanteita simuloivina tehtävinä sekä autenttisena kielisyötteenä esimerkiksi videoiden muodossa. Oppitunnit keskittyvät käsittelemään teoriaosuudessa mainittuja teemoja, kuten kulttuurin käsitettä, antirasismin merkitystä suhteessa kulttuuriin, englannin kielen kirjoa, kolonialismia sekä erilaisia
kulttuurillisia juhlia. Näitä teemoja tarkastellaan mm. itsenäisen työskentelyn, ryhmätöiden sekä erilaisten projektien
avulla. Tämä materiaali on tarkoitettu kieltenopettajille, jotka haluavat opettaa kulttuurista osaamista laajemmin, kun
miten oppikirjat sitä käsittelevät.
|