Technology in teaching and learning English in-service and pre-service teachers' opinions

Tutkielmani tavoitteena on tutkia työssä olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja uskomuksia teknologian käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ryhmien välillä eroavaisuuksia ja pohtia, mistä mahdolliset erot voisivat johtua. Tutkimusidea lähti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Aaro
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98584
_version_ 1826225768008515584
author Turunen, Aaro
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Aaro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Aaro Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Aaro
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tavoitteena on tutkia työssä olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja uskomuksia teknologian käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko ryhmien välillä eroavaisuuksia ja pohtia, mistä mahdolliset erot voisivat johtua. Tutkimusidea lähti liikkeelle vuonna 2023, kun seurasin mediassa käytävää diskurssia teknologian käytöstä opetuksessa. Uutiset ja keskustelut keskittyivät paljolti opettajien näkökulmiin, joten aloin pohtimaan, onko opettajaopiskelijoilla erilaisia mielipiteitä. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen, ja sen aineisto kerättiin lähettämällä kysely Jyväskylän yliopiston ainejärjestölle Magna Carta ry:lle ja useisiin Facebookin englannin opettajien ryhmiin. Aineisto analysoitiin tilastollisen analyysin avulla erilaisia taulukoita ja kuvioita käyttäen. Tutkimuksessa oli myös muutama avoin kysymys, jotka analysoitiin kategorisoimalla aihealueita. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat ryhmät suhtautuvat positiivisesti teknologian käyttöön kielten opetuksessa ja oppimisessa. Vastausten pohjalta ilmeni, että teknologiaa käytetään suhteellisen tasapainoisesti muun opetusmateriaalin ohella. Tämän lisäksi tulokset osoittivat, että opettajat suhtautuvat teknologian käyttöön hieman positiivisemmin kuin opettajaopiskelijat. Opettajat myös kannustavat teknologian ja sen eri muotojen käyttöä hieman enemmän kuin opettajaopiskelijat. Opettajaopiskelijat kuitenkin ajattelivat puhelimien olevan hieman enemmän hyödyllisiä kuin työssä olevat opettajat. Tulokset osoittivat silti, että molemmat ryhmät kokevat puhelimet lähinnä häiritseviksi, eivätkä koe tarpeelliseksi niiden tai muun teknologian lisäämistä opetuksessa. Tulokset osoittivat myös, että työssä olevat opettajat ajattelivat tekoälyn roolin kasvavan tulevaisuudessa. Molemmat ryhmät myös ajattelivat erilaisten digitaalisten työkalujen, pelien ja materiaalien olevan hyödyllisiä opiskelijan oppimisprosessissa. Tuloksien mukaan molemmat ryhmät kannustivat tiettyjen pelien käyttöä luokan ulkopuolella: Wordle ja Duolingo. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että ryhmien välillä ei ollut merkittäviä eroja. Molemmat ryhmät tunnistivat teknologian hyödyt, mutta eivät halunneet lisätä teknologian käyttöä. Tämä on linjassa tämänhetkisen julkisen keskustelun kanssa. Tutkimusta ei voi yleistää liian pienen otosjoukon takia, mutta tutkimus luo silti hyvän pohjan jatkotutkimuksille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä tutkimalla suurempaa otosta tai haastattelemalla työssä olevia opettajia ja opettajaopiskelijoita. Haastattelujen avulla saataisiin syvällisempää tietoa.
first_indexed 2024-11-22T21:00:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Aaro", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-22T06:42:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-22T06:42:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98584", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tavoitteena on tutkia ty\u00f6ss\u00e4 olevien englannin opettajien ja opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja uskomuksia teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, onko ryhmien v\u00e4lill\u00e4 eroavaisuuksia ja pohtia, mist\u00e4 mahdolliset erot voisivat johtua. Tutkimusidea l\u00e4hti liikkeelle vuonna 2023, kun seurasin mediassa k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4 diskurssia teknologian k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa. Uutiset ja keskustelut keskittyiv\u00e4t paljolti opettajien n\u00e4k\u00f6kulmiin, joten aloin pohtimaan, onko opettajaopiskelijoilla erilaisia mielipiteit\u00e4. Tutkimus on luonteeltaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen, ja sen aineisto ker\u00e4ttiin l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kysely Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ainej\u00e4rjest\u00f6lle Magna Carta ry:lle ja useisiin Facebookin englannin opettajien ryhmiin. Aineisto analysoitiin tilastollisen analyysin avulla erilaisia taulukoita ja kuvioita k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksessa oli my\u00f6s muutama avoin kysymys, jotka analysoitiin kategorisoimalla aihealueita.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 molemmat ryhm\u00e4t suhtautuvat positiivisesti teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kielten opetuksessa ja oppimisessa. Vastausten pohjalta ilmeni, ett\u00e4 teknologiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suhteellisen tasapainoisesti muun opetusmateriaalin ohella. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat suhtautuvat teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n hieman positiivisemmin kuin opettajaopiskelijat. Opettajat my\u00f6s kannustavat teknologian ja sen eri muotojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 hieman enemm\u00e4n kuin opettajaopiskelijat. Opettajaopiskelijat kuitenkin ajattelivat puhelimien olevan hieman enemm\u00e4n hy\u00f6dyllisi\u00e4 kuin ty\u00f6ss\u00e4 olevat opettajat. Tulokset osoittivat silti, ett\u00e4 molemmat ryhm\u00e4t kokevat puhelimet l\u00e4hinn\u00e4 h\u00e4iritseviksi, eiv\u00e4tk\u00e4 koe tarpeelliseksi niiden tai muun teknologian lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 opetuksessa. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 olevat opettajat ajattelivat teko\u00e4lyn roolin kasvavan tulevaisuudessa. Molemmat ryhm\u00e4t my\u00f6s ajattelivat erilaisten digitaalisten ty\u00f6kalujen, pelien ja materiaalien olevan hy\u00f6dyllisi\u00e4 opiskelijan oppimisprosessissa. Tuloksien mukaan molemmat ryhm\u00e4t kannustivat tiettyjen pelien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 luokan ulkopuolella: Wordle ja Duolingo. \n\nTulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja. Molemmat ryhm\u00e4t tunnistivat teknologian hy\u00f6dyt, mutta eiv\u00e4t halunneet lis\u00e4t\u00e4 teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on linjassa t\u00e4m\u00e4nhetkisen julkisen keskustelun kanssa. Tutkimusta ei voi yleist\u00e4\u00e4 liian pienen otosjoukon takia, mutta tutkimus luo silti hyv\u00e4n pohjan jatkotutkimuksille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehd\u00e4 tutkimalla suurempaa otosta tai haastattelemalla ty\u00f6ss\u00e4 olevia opettajia ja opettajaopiskelijoita. Haastattelujen avulla saataisiin syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-22T06:42:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-22T06:42:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teachers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English teacher students", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MALL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "applications", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "role of technology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411227418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational technology", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98584
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1fc45afe-dd45-4b18-8c74-ac37c1a6ac10\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411227418.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Aaro Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions English teachers English teacher students MALL applications role of technology Englannin kieli English 301 englannin kieli opettajat opetusteknologia oppiminen opettajankoulutus English language teachers educational technology learning teacher training
title Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
title_full Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
title_fullStr Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
title_full_unstemmed Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
title_short Technology in teaching and learning English
title_sort technology in teaching and learning english in service and pre service teachers opinions
title_sub in-service and pre-service teachers' opinions
title_txtP Technology in teaching and learning English : in-service and pre-service teachers' opinions
topic English teachers English teacher students MALL applications role of technology Englannin kieli English 301 englannin kieli opettajat opetusteknologia oppiminen opettajankoulutus English language teachers educational technology learning teacher training
topic_facet 301 Englannin kieli English English language English teacher students English teachers MALL applications educational technology englannin kieli learning opettajankoulutus opettajat opetusteknologia oppiminen role of technology teacher training teachers
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98584 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411227418
work_keys_str_mv AT turunenaaro technologyinteachingandlearningenglishinserviceandpreserviceteachersopinions