Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lisätä oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nuutinen, Mikko, Tiirola, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98567
_version_ 1826225702486147072
author Nuutinen, Mikko Tiirola, Henna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nuutinen, Mikko Tiirola, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nuutinen, Mikko Tiirola, Henna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nuutinen, Mikko
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lisätä oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen ja toteutettu haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä ja kesällä 2024. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja tutkimusote oli pragmaattinen. Tutkimuksen tulokset esitellään kuuden teeman kautta, jotka kuvastivat lukumotivaation tukemisen keinoja. Teemat olivat: 1. sopivan lukumateriaalin löytäminen, 2. monipuoliset lukemisen tavat, 3. vanhempien osallistuminen lapsen lukemiseen, 4. lukeminen priorisoidaan tärkeäksi, 5. edistymisen seuraaminen ja siitä iloitseminen sekä 6. fyysiseen lukuympäristöön panostaminen. Opettajien kokemuksissa korostuivat erityisesti sopivan lukumateriaalin löytäminen ja monipuoliset lukemisen tavat, joiden voidaan tulkita heijastavan kyseisten menetelmien hyödyllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Yksittäisistä keinoista opettajat kuvasivat eniten oppilaan kiinnostusten kohteiden ja taitotason huomiointia, jaettua lukemista, ajan varaamista lukemiselle, digitaalisten lukuympäristöjen hyödyntämistä, tunnustuksen antamista oppilaalle sekä luetusta keskustelemista. Tutkimuksen tulokset heijastavat aiempaa tietoa lukumotivaation tukemisesta. Teemoiteltujen menetelmien hyödyntäminen on perusteltua, kun pyritään vastaamaan vähentyneen lukemisen haasteisiin.
first_indexed 2024-11-21T21:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nuutinen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiirola, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-21T06:48:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-21T06:48:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98567", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiset keinot opettajien mielest\u00e4 tukevat alakouluik\u00e4isen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lis\u00e4t\u00e4 oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen ja toteutettu haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja kes\u00e4ll\u00e4 2024. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja tutkimusote oli pragmaattinen. \nTutkimuksen tulokset esitell\u00e4\u00e4n kuuden teeman kautta, jotka kuvastivat lukumotivaation tukemisen keinoja. Teemat olivat: 1. sopivan lukumateriaalin l\u00f6yt\u00e4minen, 2. monipuoliset lukemisen tavat, 3. vanhempien osallistuminen lapsen lukemiseen, 4. lukeminen priorisoidaan t\u00e4rke\u00e4ksi, 5. edistymisen seuraaminen ja siit\u00e4 iloitseminen sek\u00e4 6. fyysiseen lukuymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n panostaminen. Opettajien kokemuksissa korostuivat erityisesti sopivan lukumateriaalin l\u00f6yt\u00e4minen ja monipuoliset lukemisen tavat, joiden voidaan tulkita heijastavan kyseisten menetelmien hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 ja tarkoituksenmukaisuutta. Yksitt\u00e4isist\u00e4 keinoista opettajat kuvasivat eniten oppilaan kiinnostusten kohteiden ja taitotason huomiointia, jaettua lukemista, ajan varaamista lukemiselle, digitaalisten lukuymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4, tunnustuksen antamista oppilaalle sek\u00e4 luetusta keskustelemista. Tutkimuksen tulokset heijastavat aiempaa tietoa lukumotivaation tukemisesta. Teemoiteltujen menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4minen on perusteltua, kun pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan v\u00e4hentyneen lukemisen haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-21T06:48:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-21T06:48:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukikeino", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluik\u00e4isen oppilaan lukumotivaatiota", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411217400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98567
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b6674591-7692-45ac-a187-741b40b87ee9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411217400.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nuutinen, Mikko Tiirola, Henna Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota lukumotivaatio tukikeino Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat alakoululaiset alakoulu motivaatio lukeminen
title Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
title_full Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
title_fullStr Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
title_full_unstemmed Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
title_short Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
title_sort opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
title_txtP Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota
topic lukumotivaatio tukikeino Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat alakoululaiset alakoulu motivaatio lukeminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu alakoululaiset lukeminen lukumotivaatio motivaatio opettajat tukikeino
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98567 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411217400
work_keys_str_mv AT nuutinenmikko opettajientoimiviksikokematkeinottukeaalakouluikäisenoppilaanlukumotivaatiota