Opettajien toimiviksi kokemat keinot tukea alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lisätä oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nuutinen, Mikko, Tiirola, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98567
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset keinot opettajien mielestä tukevat alakouluikäisen oppilaan lukumotivaatiota. Oppilaiden heikentyneen lukutaidon parantamiseen pyrittiin löytämään pedagogisia ratkaisuja, joilla voisi lisätä oppilaan lukumotivaatiota. Tutkimus on laadullinen ja toteutettu haastattelemalla kuutta opettajaa. Aineisto kerättiin keväällä ja kesällä 2024. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla ja tutkimusote oli pragmaattinen. Tutkimuksen tulokset esitellään kuuden teeman kautta, jotka kuvastivat lukumotivaation tukemisen keinoja. Teemat olivat: 1. sopivan lukumateriaalin löytäminen, 2. monipuoliset lukemisen tavat, 3. vanhempien osallistuminen lapsen lukemiseen, 4. lukeminen priorisoidaan tärkeäksi, 5. edistymisen seuraaminen ja siitä iloitseminen sekä 6. fyysiseen lukuympäristöön panostaminen. Opettajien kokemuksissa korostuivat erityisesti sopivan lukumateriaalin löytäminen ja monipuoliset lukemisen tavat, joiden voidaan tulkita heijastavan kyseisten menetelmien hyödyllisyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Yksittäisistä keinoista opettajat kuvasivat eniten oppilaan kiinnostusten kohteiden ja taitotason huomiointia, jaettua lukemista, ajan varaamista lukemiselle, digitaalisten lukuympäristöjen hyödyntämistä, tunnustuksen antamista oppilaalle sekä luetusta keskustelemista. Tutkimuksen tulokset heijastavat aiempaa tietoa lukumotivaation tukemisesta. Teemoiteltujen menetelmien hyödyntäminen on perusteltua, kun pyritään vastaamaan vähentyneen lukemisen haasteisiin.