Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta

Tutkielman tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta. Nuorten mielenterveys on ajankohtainen aihe, sillä eri tutkimuksissa lasten ja nuorten itseraportoima mielenterveysoireilu on varsinkin tytöillä lisääntynyt. Vaikka koululla ja erityisesti opet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mikkelä, Venla
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98537
_version_ 1826225746698305536
author Mikkelä, Venla
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mikkelä, Venla Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mikkelä, Venla Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mikkelä, Venla
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta. Nuorten mielenterveys on ajankohtainen aihe, sillä eri tutkimuksissa lasten ja nuorten itseraportoima mielenterveysoireilu on varsinkin tytöillä lisääntynyt. Vaikka koululla ja erityisesti opettajilla on merkittävä rooli mielenterveyden tukemisessa ja liikunnanopetuksen tehtävään kuuluu oppilaiden hyvinvointiin vaikuttaminen tukemalla psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista kehoon, aiheeseen liittyvää tutkimusta on melko vähän. Tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia merkityksestään ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sekä selvittää liikunnanopettajien keinoja tukea oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielman avulla on mahdollista lisätä liikunnanopettajien tietoisuutta omasta merkityksestään ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sekä antaa liikunnanopettajille keinoja oppilaiden mielenterveyden tukemiseen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teoreettisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän liikunnanopettajaa ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Liikunnanopettajien merkityksestä ja vaikutusmahdollisuuksista muodostui kolme pääluokkaa: 1) liikunnan oppiaineen ja liikunnanopettajien rooli, 2) mielenterveyttä tukevat asiat, joihin liikunnanopettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan sekä 3) mielenterveyden tukemiseen vaikuttavat asiat. Liikunnanopettajien keinot tukea oppilaiden mielen hyvinvointia liikunnanopetuksessa jakautuivat didaktisiin sekä pedagogisiin keinoihin. Mielenterveyden häiriöiden tai haasteiden kanssa kamppailevien oppilaiden tukemisen keinot jakautuivat keinoihin tukea opetuksessa sekä sen ulkopuolella. Liikunnanopettajat kokivat liikunnanopetuksella olevan merkitystä oppilaiden mielenterveyden tukemisessa, ja pääosin liikunnanopetuksen merkityksen koettiin olevan suuri. Liikunnanopettajilla oli kuitenkin erilaisia kokemuksia merkityksestään sekä vaikutusmahdollisuuksistaan. Liikunnanopetuksella ja -opettajilla koettiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti oppilaiden mielenterveyteen. Liikunnanopettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan myönteisiin kokemuksiin sekä yksilön mielenterveyttä suojaaviin tekijöihin ja he kokivat omien resurssiensa sekä ryhmäkoon erityisesti vaikuttavan mahdollisuuksiinsa tukea oppilaiden mielenterveyttä. Keinoista tukea mielen hyvinvointia korostuivat ryhmittely, sisältöihin liittyvät keinot, liikunnan avulla kasvattaminen sekä oppilaiden huomioiminen. Opetusjärjestelyt, vuorovaikutus, oppilaan tilanteen edistäminen sekä muu yhteistyö painottuivat keinoista tukea mielenterveyden haasteiden tai häiriöiden kanssa kamppailevia oppilaita. Tutkielman tulokset vahvistavat käsitystä liikunnanopetuksen merkityksellisyydestä ja mahdollisuuksista oppilaiden mielenterveyden tukemisessa.
first_indexed 2024-11-20T21:07:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkel\u00e4, Venla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-20T09:37:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-20T09:37:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98537", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta. Nuorten mielenterveys on ajankohtainen aihe, sill\u00e4 eri tutkimuksissa lasten ja nuorten itseraportoima mielenterveysoireilu on varsinkin tyt\u00f6ill\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt. Vaikka koululla ja erityisesti opettajilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli mielenterveyden tukemisessa ja liikunnanopetuksen teht\u00e4v\u00e4\u00e4n kuuluu oppilaiden hyvinvointiin vaikuttaminen tukemalla psyykkist\u00e4 toimintakyky\u00e4 sek\u00e4 my\u00f6nteist\u00e4 suhtautumista kehoon, aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta on melko v\u00e4h\u00e4n. Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien kokemuksia merkityksest\u00e4\u00e4n ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien keinoja tukea oppilaiden mielenterveytt\u00e4. Tutkielman avulla on mahdollista lis\u00e4t\u00e4 liikunnanopettajien tietoisuutta omasta merkityksest\u00e4\u00e4n ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sek\u00e4 antaa liikunnanopettajille keinoja oppilaiden mielenterveyden tukemiseen.\n\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teoreettisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsem\u00e4n liikunnanopettajaa ja se analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Liikunnanopettajien merkityksest\u00e4 ja vaikutusmahdollisuuksista muodostui kolme p\u00e4\u00e4luokkaa: 1) liikunnan oppiaineen ja liikunnanopettajien rooli, 2) mielenterveytt\u00e4 tukevat asiat, joihin liikunnanopettajat kokivat pystyv\u00e4ns\u00e4 vaikuttamaan sek\u00e4 3) mielenterveyden tukemiseen vaikuttavat asiat. Liikunnanopettajien keinot tukea oppilaiden mielen hyvinvointia liikunnanopetuksessa jakautuivat didaktisiin sek\u00e4 pedagogisiin keinoihin. Mielenterveyden h\u00e4iri\u00f6iden tai haasteiden kanssa kamppailevien oppilaiden tukemisen keinot jakautuivat keinoihin tukea opetuksessa sek\u00e4 sen ulkopuolella. \n\nLiikunnanopettajat kokivat liikunnanopetuksella olevan merkityst\u00e4 oppilaiden mielenterveyden tukemisessa, ja p\u00e4\u00e4osin liikunnanopetuksen merkityksen koettiin olevan suuri. Liikunnanopettajilla oli kuitenkin erilaisia kokemuksia merkityksest\u00e4\u00e4n sek\u00e4 vaikutusmahdollisuuksistaan. Liikunnanopetuksella ja -opettajilla koettiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa sek\u00e4 positiivisesti ett\u00e4 negatiivisesti oppilaiden mielenterveyteen. Liikunnanopettajat kokivat pystyv\u00e4ns\u00e4 vaikuttamaan my\u00f6nteisiin kokemuksiin sek\u00e4 yksil\u00f6n mielenterveytt\u00e4 suojaaviin tekij\u00f6ihin ja he kokivat omien resurssiensa sek\u00e4 ryhm\u00e4koon erityisesti vaikuttavan mahdollisuuksiinsa tukea oppilaiden mielenterveytt\u00e4. Keinoista tukea mielen hyvinvointia korostuivat ryhmittely, sis\u00e4lt\u00f6ihin liittyv\u00e4t keinot, liikunnan avulla kasvattaminen sek\u00e4 oppilaiden huomioiminen. Opetusj\u00e4rjestelyt, vuorovaikutus, oppilaan tilanteen edist\u00e4minen sek\u00e4 muu yhteisty\u00f6 painottuivat keinoista tukea mielenterveyden haasteiden tai h\u00e4iri\u00f6iden kanssa kamppailevia oppilaita. Tutkielman tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 liikunnanopetuksen merkityksellisyydest\u00e4 ja mahdollisuuksista oppilaiden mielenterveyden tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-11-20T09:37:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-20T09:37:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "119", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411207373", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98537
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3149c51-1cee-4fe4-a5f2-21bb29956707\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411207373.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkelä, Venla Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta Master's Degree Programme in Sport Pedagogy Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma
title Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
title_full Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
title_fullStr Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
title_short Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
title_sort liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
title_txtP Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
topic Master's Degree Programme in Sport Pedagogy Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma
topic_facet Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98537 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411207373
work_keys_str_mv AT mikkelävenla liikunnanopettajienkokemuksiaoppilaidenmielenterveydentukemisesta