DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät

Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan (2011) yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen viitekehyksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rytkönen, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98516
_version_ 1826225704258240512
author Rytkönen, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rytkönen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rytkönen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rytkönen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan (2011) yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen viitekehyksen avulla, millaiset asiat edistävät ja toisaalta hidastavat opiskelijoiden opintojen edistymistä. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla opetus- ja opiskelumuodoille annettuja merkityksiä sekä niiden suhdetta opintojen edistymiseen. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Tekniikan alan koulutuksen tutkimushankkeesta peräisin oleva aineisto rakentuu viidestä (n = 5) puolistrukturoidusta tekniikan alan opiskelijoiden teemahaastattelusta. Haastattelurunko jakautui kolmeen osaan: 1) opiskelu yliopistossa - yhteisö, palaute ja tuki, 2) vertaistuki, ja 3) uupumus. Haastattelut toteutettiin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä sekä etäyhteyksin että lähitapaamisena. Tutkimus osoitti opiskelijoiden itseohjautuvuustaidoissa olleen puutteita, joilla oli myös merkittävä yhteys opintojen hidastumiseen ja opinnoissa edistymiseen. Opiskelijat tunnustivat sosiaalisen ympäristön tukevan opintojen edistymistä, mutta eivät kokeneet ryhmässä opiskelun olevan heille ensisijainen tapa edistää omia opintojaan. Samaan aikaan opiskelijat pitivät itsenäistä opiskelua ryhmässä opiskelua suuremmassa arvossa.
first_indexed 2024-11-20T21:07:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rytk\u00f6nen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-20T06:35:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-20T06:35:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98516", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 artikkeligradu k\u00e4sittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja M\u00e4kel\u00e4n ja Annalan (2011) yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen viitekehyksen avulla, millaiset asiat edist\u00e4v\u00e4t ja toisaalta hidastavat opiskelijoiden opintojen edistymist\u00e4. Aihetta l\u00e4hestyttiin kartoittamalla opetus- ja opiskelumuodoille annettuja merkityksi\u00e4 sek\u00e4 niiden suhdetta opintojen edistymiseen.\nTutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttisella l\u00e4hestymistavalla. Tekniikan alan koulutuksen tutkimushankkeesta per\u00e4isin oleva aineisto rakentuu viidest\u00e4 (n = 5) puolistrukturoidusta tekniikan alan opiskelijoiden teemahaastattelusta. Haastattelurunko jakautui kolmeen osaan: 1) opiskelu yliopistossa - yhteis\u00f6, palaute ja tuki, 2) vertaistuki, ja 3) uupumus. Haastattelut toteutettiin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 et\u00e4yhteyksin ett\u00e4 l\u00e4hitapaamisena.\nTutkimus osoitti opiskelijoiden itseohjautuvuustaidoissa olleen puutteita, joilla oli my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 yhteys opintojen hidastumiseen ja opinnoissa edistymiseen. Opiskelijat tunnustivat sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n tukevan opintojen edistymist\u00e4, mutta eiv\u00e4t kokeneet ryhm\u00e4ss\u00e4 opiskelun olevan heille ensisijainen tapa edist\u00e4\u00e4 omia opintojaan. Samaan aikaan opiskelijat pitiv\u00e4t itsen\u00e4ist\u00e4 opiskelua ryhm\u00e4ss\u00e4 opiskelua suuremmassa arvossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-20T06:35:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-20T06:35:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintoihin kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmuodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelumuodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimm\u00e4iselt\u00e4 vuodelta : opintojen edistymist\u00e4 tukevat ja heikent\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411207353", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98516
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:25Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8955c856-b7b9-4dbb-86bc-1c2e525d720a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411207353.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rytkönen, Aino DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät opintoihin kiinnittyminen opetusmuodot opiskelumuodot Erityispedagogiikka Special Education 101 itseohjautuvuus opiskelijat korkeakouluopiskelu yliopistot
title DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
title_full DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
title_fullStr DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
title_full_unstemmed DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
title_short DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta
title_sort di ja it tutkinto ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
title_sub opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
title_txtP DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta : opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät
topic opintoihin kiinnittyminen opetusmuodot opiskelumuodot Erityispedagogiikka Special Education 101 itseohjautuvuus opiskelijat korkeakouluopiskelu yliopistot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education itseohjautuvuus korkeakouluopiskelu opetusmuodot opintoihin kiinnittyminen opiskelijat opiskelumuodot yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98516 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411207353
work_keys_str_mv AT rytkönenaino dijaittutkintoohjelmanopiskelijoidenkokemuksiaensimmäiseltävuodeltaopintojenedistym