DI- ja IT-tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia ensimmäiseltä vuodelta opintojen edistymistä tukevat ja heikentävät tekijät

Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan (2011) yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen viitekehyksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rytkönen, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98516
Description
Summary:Tämä artikkeligradu käsittelee DI- ja IT-tutkinto-ohjelman eli tekniikan alan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tavoitteena oli selvittää Ryanin & Decin (1985) itseohjautuvuusteorian ja Mäkelän ja Annalan (2011) yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen viitekehyksen avulla, millaiset asiat edistävät ja toisaalta hidastavat opiskelijoiden opintojen edistymistä. Aihetta lähestyttiin kartoittamalla opetus- ja opiskelumuodoille annettuja merkityksiä sekä niiden suhdetta opintojen edistymiseen. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Tekniikan alan koulutuksen tutkimushankkeesta peräisin oleva aineisto rakentuu viidestä (n = 5) puolistrukturoidusta tekniikan alan opiskelijoiden teemahaastattelusta. Haastattelurunko jakautui kolmeen osaan: 1) opiskelu yliopistossa - yhteisö, palaute ja tuki, 2) vertaistuki, ja 3) uupumus. Haastattelut toteutettiin joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä sekä etäyhteyksin että lähitapaamisena. Tutkimus osoitti opiskelijoiden itseohjautuvuustaidoissa olleen puutteita, joilla oli myös merkittävä yhteys opintojen hidastumiseen ja opinnoissa edistymiseen. Opiskelijat tunnustivat sosiaalisen ympäristön tukevan opintojen edistymistä, mutta eivät kokeneet ryhmässä opiskelun olevan heille ensisijainen tapa edistää omia opintojaan. Samaan aikaan opiskelijat pitivät itsenäistä opiskelua ryhmässä opiskelua suuremmassa arvossa.