From dice rolls to discourse a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games

Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia pöytäroolipelien (englanniksi lyhennettynä TTRPG) pelaajien käyttämiä kielellisiä keinoja, joita he hyödyntävät viestimään siirtymistä kahden eri kehystyypin, pelikehyksen ja fantasiakehyksen, välillä. Goffmanin (1974) kehysteoria toimii pohjana tutkimukselle t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hytönen, Ellinoora
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98514
_version_ 1826225759642976256
author Hytönen, Ellinoora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hytönen, Ellinoora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hytönen, Ellinoora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hytönen, Ellinoora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia pöytäroolipelien (englanniksi lyhennettynä TTRPG) pelaajien käyttämiä kielellisiä keinoja, joita he hyödyntävät viestimään siirtymistä kahden eri kehystyypin, pelikehyksen ja fantasiakehyksen, välillä. Goffmanin (1974) kehysteoria toimii pohjana tutkimukselle tarjoten näkökulman siihen, miten ihmiset navigoivat erilaisten sosiaalisten todellisuuksien välillä kielellisin keinoin. Finen (1983) mukaan myös pöytäroolipeleissä on erilaisia sosiaalisia todellisuuksia, joista tämä tutkimus keskittyy kahteen pöytäroolipeleille uniikkiin kehykseen. Pöytäroolipeleissä siirtymät kehyksien välillä tapahtuvat ajoittain hyvinkin nopeasti, ja yleisesti ilman ongelmia. Sitä, miten tämä saavutetaan pelaajien kesken ei ole kuitenkaan vielä paljoa tutkittu. Täten tutkimus pyrkii täyttämään aukkoa nykyisessä kielitieteellisessä tutkimuksessa vastaamalla kysymyksiin siitä, kuinka pelaajat ja pelinjohtaja viestivät toisilleen kehyksestä toiseen siirtymistä. Aineistoa kerättiin noin 17 tunnin edestä YouTube-alustalta kuvatuista pöytäroolipelisessioista. Ensiksi aineisto litteroitiin ja sitten analysoitiin keskusteluanalyysin keinoin. Analyysissa keskityttiin erityisesti siirtymäkohtiin. Näistä kohdista analysoitiin tarkemmin yleisesti käytettyjä kielellisiä keinoja, joita pelaajat hyödynsivät siirtyessään pelikehyksestä fantasiakehykseen ja päinvastoin. Tutkimus tarkastelee myös tämän lisäksi kielellisten keinojen eroavaisuuksia pelaajien ja pelijohtajan välillä; ja tutkii näiden kahden roolin ilmentymistä keskustelussa. Tuloksista ilmenee, että osallistujat käyttivät säännönmukaisesti useita kielellisiä keinoja, kuten pitkiä taukoja ja nousevaa intonaatiota ennen siirtymistä, kun taas rakenteita muodostavia diskurssimerkkejä, kuten ’niin’, käytettiin uuden kehyksen alussa. Näitä kielellisiä keinoja hyödynnettiin usein sekä yhdessä että erikseen. Pelaajien puheessa havaittiin samanlaisia tapoja merkitä kehystenvaihdoksia, vaikka yksittäisten pelaajien kielivalinnat vaihtelivat tilanteen ja pelin kulun mukaan. Pelinjohtaja hyödynsi suureksi osaksi samoja kielellisiä resursseja, vaikka eroavaisuuksiakin ilmeni esimerkiksi diskurssimerkkien moninaisuuden muodossa. Tämä tutkimus lisää tietoa vuorovaikutuksesta roolipelien kontekstissa, syventäen samalla ymmärrystä kehysteoriasta ja sen soveltamisesta. Tutkimuksen tulokset tuovat esiin roolipelien kielellisen monimutkaisuuden ja osoittavat, miten pelaajat käyttävät kieltä navigoidessaan onnistuneesti pelimaailman ja pelin välillä yhdessä. Tulevaisuudessa vastaavaa tutkimusta olisi hyödyllistä laajentaa eri ryhmädynamiikkoihin, jotta aihetta ymmärrettäisiin laajemmin.
first_indexed 2024-11-20T21:07:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyt\u00f6nen, Ellinoora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-20T06:32:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-20T06:32:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tutkia p\u00f6yt\u00e4roolipelien (englanniksi lyhennettyn\u00e4 TTRPG) pelaajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 kielellisi\u00e4 keinoja, joita he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t viestim\u00e4\u00e4n siirtymist\u00e4 kahden eri kehystyypin, pelikehyksen ja fantasiakehyksen, v\u00e4lill\u00e4. Goffmanin (1974) kehysteoria toimii pohjana tutkimukselle tarjoten n\u00e4k\u00f6kulman siihen, miten ihmiset navigoivat erilaisten sosiaalisten todellisuuksien v\u00e4lill\u00e4 kielellisin keinoin. Finen (1983) mukaan my\u00f6s p\u00f6yt\u00e4roolipeleiss\u00e4 on erilaisia sosiaalisia todellisuuksia, joista t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy kahteen p\u00f6yt\u00e4roolipeleille uniikkiin kehykseen. P\u00f6yt\u00e4roolipeleiss\u00e4 siirtym\u00e4t kehyksien v\u00e4lill\u00e4 tapahtuvat ajoittain hyvinkin nopeasti, ja yleisesti ilman ongelmia. Sit\u00e4, miten t\u00e4m\u00e4 saavutetaan pelaajien kesken ei ole kuitenkaan viel\u00e4 paljoa tutkittu. T\u00e4ten tutkimus pyrkii t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n aukkoa nykyisess\u00e4 kielitieteellisess\u00e4 tutkimuksessa vastaamalla kysymyksiin siit\u00e4, kuinka pelaajat ja pelinjohtaja viestiv\u00e4t toisilleen kehyksest\u00e4 toiseen siirtymist\u00e4.\n\nAineistoa ker\u00e4ttiin noin 17 tunnin edest\u00e4 YouTube-alustalta kuvatuista p\u00f6yt\u00e4roolipelisessioista. Ensiksi aineisto litteroitiin ja sitten analysoitiin keskusteluanalyysin keinoin. Analyysissa keskityttiin erityisesti siirtym\u00e4kohtiin. N\u00e4ist\u00e4 kohdista analysoitiin tarkemmin yleisesti k\u00e4ytettyj\u00e4 kielellisi\u00e4 keinoja, joita pelaajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t siirtyess\u00e4\u00e4n pelikehyksest\u00e4 fantasiakehykseen ja p\u00e4invastoin. Tutkimus tarkastelee my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi kielellisten keinojen eroavaisuuksia pelaajien ja pelijohtajan v\u00e4lill\u00e4; ja tutkii n\u00e4iden kahden roolin ilmentymist\u00e4 keskustelussa.\n\nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 osallistujat k\u00e4yttiv\u00e4t s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisesti useita kielellisi\u00e4 keinoja, kuten pitki\u00e4 taukoja ja nousevaa intonaatiota ennen siirtymist\u00e4, kun taas rakenteita muodostavia diskurssimerkkej\u00e4, kuten \u2019niin\u2019, k\u00e4ytettiin uuden kehyksen alussa. N\u00e4it\u00e4 kielellisi\u00e4 keinoja hy\u00f6dynnettiin usein sek\u00e4 yhdess\u00e4 ett\u00e4 erikseen. Pelaajien puheessa havaittiin samanlaisia tapoja merkit\u00e4 kehystenvaihdoksia, vaikka yksitt\u00e4isten pelaajien kielivalinnat vaihtelivat tilanteen ja pelin kulun mukaan. Pelinjohtaja hy\u00f6dynsi suureksi osaksi samoja kielellisi\u00e4 resursseja, vaikka eroavaisuuksiakin ilmeni esimerkiksi diskurssimerkkien moninaisuuden muodossa.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoa vuorovaikutuksesta roolipelien kontekstissa, syvent\u00e4en samalla ymm\u00e4rryst\u00e4 kehysteoriasta ja sen soveltamisesta. Tutkimuksen tulokset tuovat esiin roolipelien kielellisen monimutkaisuuden ja osoittavat, miten pelaajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kielt\u00e4 navigoidessaan onnistuneesti pelimaailman ja pelin v\u00e4lill\u00e4 yhdess\u00e4. Tulevaisuudessa vastaavaa tutkimusta olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 laajentaa eri ryhm\u00e4dynamiikkoihin, jotta aihetta ymm\u00e4rrett\u00e4isiin laajemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-20T06:32:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-20T06:32:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TTRPGs", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411207351", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolipelit (p\u00f6yt\u00e4roolipelit)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nopat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "conversation analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "role-playing games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "linguistics", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dice", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98514
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6b1aea6e-7460-4f1d-85e6-5c63bd2e3fb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411207351.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hytönen, Ellinoora From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games TTRPGs Englannin kieli English 301 keskustelunanalyysi roolipelit (pöytäroolipelit) englannin kieli kielitiede nopat viestintä conversation analysis role-playing games English language linguistics dice communication
title From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
title_full From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
title_fullStr From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
title_full_unstemmed From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
title_short From dice rolls to discourse
title_sort from dice rolls to discourse a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
title_sub a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
title_txtP From dice rolls to discourse : a linguistic analysis of frame shifting in tabletop roleplaying games
topic TTRPGs Englannin kieli English 301 keskustelunanalyysi roolipelit (pöytäroolipelit) englannin kieli kielitiede nopat viestintä conversation analysis role-playing games English language linguistics dice communication
topic_facet 301 Englannin kieli English English language TTRPGs communication conversation analysis dice englannin kieli keskustelunanalyysi kielitiede linguistics nopat role-playing games roolipelit (pöytäroolipelit) viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98514 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411207351
work_keys_str_mv AT hytönenellinoora fromdicerollstodiscoursealinguisticanalysisofframeshiftingintabletoproleplaying