Utilizing artificial intelligence in EFL teaching a material package for Finnish upper secondary school

Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. On perusteltua odottaa, että tekoälyn kehitys jatkuu tulevaisuudessa, ja monilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Siiri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98500
_version_ 1826225754401144832
author Nieminen, Siiri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nieminen, Siiri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nieminen, Siiri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nieminen, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. On perusteltua odottaa, että tekoälyn kehitys jatkuu tulevaisuudessa, ja monilla aloilla sen käyttöä lisätään entisestään. On väläytelty jopa ennusteita, joiden mukaan tietyt työtehtävät häviävät ajan myötä kokonaan, sillä tekoäly voi tulevaisuudessa hoitaa ne paljon ihmistä tehokkaammin (Ramsila, 2023). Tekoälyllä on paljon näkyvyyttä mediassa, ja monet tekoälyyn liittyvät kysymykset jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Huolta aiheuttaa esimerkiksi se, kuinka pitkälle tekoäly voi kehittyä ja miten tämä tulee vaikuttamaan yhteiskuntaan. Tekoälyn käyttömahdollisuuksista ja uhkakuvista koulutuksen ja sivistyksen parissa on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta dynaamisuutensa vuoksi tiedot vanhenevat ja muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi tekoäly on nykyisessä laajuudessaan vielä melko uusi ilmiö, joten sen tutkimiseen tarvitaan aikaa. Lisää tutkimusta tarvittaisiin erityisesti kartoittamaan sitä, miten tekoälyä voidaan käyttää oppimisen ja opetuksen tukena. Koulutuksen ja sivistyksen näkökulmasta keskustelua ovat herättäneet erityisesti chatbotit kuten ChatGPT, joka pystyy reaaliaikaisesti tuottamaan tekstiä ja vastaamaan käyttäjänsä kysymyksiin lähestulkoon aiheesta kuin aiheesta. Yleinen huolenaihe on, että lapset ja nuoret eivät enää opi koulussa tärkeitä opiskeluun liittyviä taitoja, kuten ainekirjoitusta tai itsenäistä ajattelua, koska koulutehtävät voidaan ulkoistaa suoraan tekoälyn hoidettavaksi. Tämän tutkielman tarkoitus on tarjota faktuaalista tietoa tekoälysovelluksista sekä toimia inspiraation lähteenä tarjoamalla konkreettisia esimerkkejä tekoälyn hyödyntämiseen. Tutkielma käsittelee tekoälyn hyödyntämistä erityisesti lukion A-englannin opettamisessa, ja sen sisältämät tehtävät on suunniteltu LOPSin (2019) moduulien ENA2, ENA3, ENA4, ENA5 ja ENA6 sisältöihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Tehtäviä voi kuitenkin soveltaa myös muiden ikäryhmien ja oppiaineiden opetukseen. Materiaalia voivat hyödyntää kaikki tekoälystä kiinnostuneet, jotka kaipaavat ohjeita tai inspiraatiota.
first_indexed 2024-11-19T21:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Siiri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-19T06:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-19T06:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98500", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmi\u00f6ist\u00e4 on ollut teko\u00e4lyn jatkuva kasvu ja kehitys. Teko\u00e4ly on ly\u00f6nyt itsens\u00e4\nl\u00e4pi monilla tieteenaloilla ja sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4nkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. On\nperusteltua odottaa, ett\u00e4 teko\u00e4lyn kehitys jatkuu tulevaisuudessa, ja monilla aloilla sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 lis\u00e4t\u00e4\u00e4n entisest\u00e4\u00e4n. On v\u00e4l\u00e4ytelty jopa ennusteita, joiden mukaan tietyt ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t h\u00e4vi\u00e4v\u00e4t ajan my\u00f6t\u00e4 kokonaan, sill\u00e4 teko\u00e4ly\nvoi tulevaisuudessa hoitaa ne paljon ihmist\u00e4 tehokkaammin (Ramsila, 2023). Teko\u00e4lyll\u00e4 on paljon n\u00e4kyvyytt\u00e4\nmediassa, ja monet teko\u00e4lyyn liittyv\u00e4t kysymykset jakavat voimakkaasti mielipiteit\u00e4. Huolta aiheuttaa esimerkiksi se, kuinka pitk\u00e4lle teko\u00e4ly voi kehitty\u00e4 ja miten t\u00e4m\u00e4 tulee vaikuttamaan yhteiskuntaan.\nTeko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksista ja uhkakuvista koulutuksen ja sivistyksen parissa on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta dynaamisuutensa vuoksi tiedot vanhenevat ja muuttuvat jatkuvasti. Lis\u00e4ksi teko\u00e4ly on nykyisess\u00e4 laajuudessaan viel\u00e4 melko uusi ilmi\u00f6, joten sen tutkimiseen tarvitaan aikaa. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta tarvittaisiin\nerityisesti kartoittamaan sit\u00e4, miten teko\u00e4ly\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppimisen ja opetuksen tukena. Koulutuksen ja\nsivistyksen n\u00e4k\u00f6kulmasta keskustelua ovat her\u00e4tt\u00e4neet erityisesti chatbotit kuten ChatGPT, joka pystyy reaaliaikaisesti tuottamaan teksti\u00e4 ja vastaamaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 kysymyksiin l\u00e4hestulkoon aiheesta kuin aiheesta. Yleinen huolenaihe on, ett\u00e4 lapset ja nuoret eiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 opi koulussa t\u00e4rkeit\u00e4 opiskeluun liittyvi\u00e4 taitoja, kuten ainekirjoitusta tai itsen\u00e4ist\u00e4 ajattelua, koska kouluteht\u00e4v\u00e4t voidaan ulkoistaa suoraan teko\u00e4lyn hoidettavaksi.\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on tarjota faktuaalista tietoa teko\u00e4lysovelluksista sek\u00e4 toimia inspiraation l\u00e4hteen\u00e4\ntarjoamalla konkreettisia esimerkkej\u00e4 teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4miseen. Tutkielma k\u00e4sittelee teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4\nerityisesti lukion A-englannin opettamisessa, ja sen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t on suunniteltu LOPSin (2019)\nmoduulien ENA2, ENA3, ENA4, ENA5 ja ENA6 sis\u00e4lt\u00f6ihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Teht\u00e4vi\u00e4 voi kuitenkin\nsoveltaa my\u00f6s muiden ik\u00e4ryhmien ja oppiaineiden opetukseen. Materiaalia voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikki teko\u00e4lyst\u00e4\nkiinnostuneet, jotka kaipaavat ohjeita tai inspiraatiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-11-19T06:50:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-19T06:50:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "technology literacy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411197337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "artificial intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98500
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c49616c-1583-458f-b4bf-ae1e92d98ebf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411197337.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Siiri Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school EFL material package technology literacy Englannin kieli English 301 kieltenopetus kielen oppiminen englannin kieli oppimateriaali lukio tekoäly language teaching language learning English language study material general upper secondary school artificial intelligence
title Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
title_full Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
title_fullStr Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
title_full_unstemmed Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
title_short Utilizing artificial intelligence in EFL teaching
title_sort utilizing artificial intelligence in efl teaching a material package for finnish upper secondary school
title_sub a material package for Finnish upper secondary school
title_txtP Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
topic EFL material package technology literacy Englannin kieli English 301 kieltenopetus kielen oppiminen englannin kieli oppimateriaali lukio tekoäly language teaching language learning English language study material general upper secondary school artificial intelligence
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language artificial intelligence englannin kieli general upper secondary school kielen oppiminen kieltenopetus language learning language teaching lukio material package oppimateriaali study material technology literacy tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98500 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411197337
work_keys_str_mv AT nieminensiiri utilizingartificialintelligenceineflteachingamaterialpackageforfinnishupperseconda