Yhteenveto: | Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä
läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. On
perusteltua odottaa, että tekoälyn kehitys jatkuu tulevaisuudessa, ja monilla aloilla sen käyttöä lisätään entisestään. On väläytelty jopa ennusteita, joiden mukaan tietyt työtehtävät häviävät ajan myötä kokonaan, sillä tekoäly
voi tulevaisuudessa hoitaa ne paljon ihmistä tehokkaammin (Ramsila, 2023). Tekoälyllä on paljon näkyvyyttä
mediassa, ja monet tekoälyyn liittyvät kysymykset jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Huolta aiheuttaa esimerkiksi se, kuinka pitkälle tekoäly voi kehittyä ja miten tämä tulee vaikuttamaan yhteiskuntaan.
Tekoälyn käyttömahdollisuuksista ja uhkakuvista koulutuksen ja sivistyksen parissa on tehty jonkin verran tutkimusta, mutta dynaamisuutensa vuoksi tiedot vanhenevat ja muuttuvat jatkuvasti. Lisäksi tekoäly on nykyisessä laajuudessaan vielä melko uusi ilmiö, joten sen tutkimiseen tarvitaan aikaa. Lisää tutkimusta tarvittaisiin
erityisesti kartoittamaan sitä, miten tekoälyä voidaan käyttää oppimisen ja opetuksen tukena. Koulutuksen ja
sivistyksen näkökulmasta keskustelua ovat herättäneet erityisesti chatbotit kuten ChatGPT, joka pystyy reaaliaikaisesti tuottamaan tekstiä ja vastaamaan käyttäjänsä kysymyksiin lähestulkoon aiheesta kuin aiheesta. Yleinen huolenaihe on, että lapset ja nuoret eivät enää opi koulussa tärkeitä opiskeluun liittyviä taitoja, kuten ainekirjoitusta tai itsenäistä ajattelua, koska koulutehtävät voidaan ulkoistaa suoraan tekoälyn hoidettavaksi.
Tämän tutkielman tarkoitus on tarjota faktuaalista tietoa tekoälysovelluksista sekä toimia inspiraation lähteenä
tarjoamalla konkreettisia esimerkkejä tekoälyn hyödyntämiseen. Tutkielma käsittelee tekoälyn hyödyntämistä
erityisesti lukion A-englannin opettamisessa, ja sen sisältämät tehtävät on suunniteltu LOPSin (2019)
moduulien ENA2, ENA3, ENA4, ENA5 ja ENA6 sisältöihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Tehtäviä voi kuitenkin
soveltaa myös muiden ikäryhmien ja oppiaineiden opetukseen. Materiaalia voivat hyödyntää kaikki tekoälystä
kiinnostuneet, jotka kaipaavat ohjeita tai inspiraatiota.
|