Lasten ja nuorten osallisuus Bravo!-festivaalilla

Tämä tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallisuutta esittävän taiteen Bravo!-festivaalilla vuonna 2024. Festivaali on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2000. Bravo!-festivaali järjestettiin pääkaupunkiseudulla 15.-24.3.2024. Festivaalia hallinnoi Suomen Assitej ry, joka on asiantuntijaorga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paananen, Outi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98497
Description
Summary:Tämä tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallisuutta esittävän taiteen Bravo!-festivaalilla vuonna 2024. Festivaali on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2000. Bravo!-festivaali järjestettiin pääkaupunkiseudulla 15.-24.3.2024. Festivaalia hallinnoi Suomen Assitej ry, joka on asiantuntijaorganisaatio lapsille ja nuorille suunnatun esittävän taiteen kentällä. Tutkimustehtävä on selvittää, millaista osallisuutta Bravo!-festivaali mahdollistaa lapsille ja nuorille. Tutkielman analyysi toteutetaan osallisuuden teorioita tutkimalla, muun muassa Roger Hartin (1992) lapsen osallisuuden portaita ja Gideon Rosen-blattin (2024) sitoutumisen pyramidia hyödyntäen. Aineistolta kysytään millaisia osallisuuden tasoja Bravo!-festivaalin esityksistä ja oheisohjelmasta löytyy, sekä mitä erityispiirteitä festivaaliympäristö loi osallisuudelle. Analyysiin on luotu neljä osallisuuden tasoa. Nämä osallisuuden tasot ovat (1) katsoja, (2) katsoja-kokija, (3) osallistuja ammattilaisen säännöillä sekä (4) osallistuja omaehtoisesti. Aineiston perusteella osallisuus Bravo!-festivaalilla sijaitsi eniten osallisuuden keskimmäisillä tasoilla ja festivaaliympäristö loi tiettyjä reunaehtoja osallisuudelle, kuten ajalliset rajoitteet sekä pohdintaa siitä, kuinka festivaalituotannossa halutaan ja voidaan resursoida osallisuuden vahvistamiseen työaikaa ja taloudellisia resursseja.