Kotitehtävätilanteiden rooli matematiikka-ahdistuksen ylisukupolvisessa välittymisessä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhemman matematiikka-ahdistus on yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen 3. luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset sekä niiden interaktio liittyvät kotitehtävissä auttamisen määrään tai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ritaranta, Juudit
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98482
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhemman matematiikka-ahdistus on yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen 3. luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset sekä niiden interaktio liittyvät kotitehtävissä auttamisen määrään tai vanhemman tunteisiin kotitehtävätilanteissa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeella, joka sisälsi vanhemman arviot sekä vanhemman että lapsen matematiikka-ahdistuksesta, matematiikan kotitehtävissä auttamisen määrästä sekä vanhemman kokemista tunteista kotitehtävätilanteissa (N = 319). Vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistusten välistä yhteyttä tutkittiin ristiintaulukoinnilla. Vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistusten yhteyttä kotitehtävätilanteisiin taas tutkittiin kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Tulosten mukaan vanhemman matematiikka-ahdistus oli yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen. Yhdysvaikutusta lapsen ja vanhemman matematiikka-ahdistuksilla ei ollut kotitehtävätilanteisiin liittyen, mutta lapsen matematiikka-ahdistus oli yhteydessä kotitehtävissä auttamisen määrään ja vanhemman kokemaan tyytyväisyyteen, avuttomuuteen sekä turhautumiseen tai stressiin. Lisäksi vanhemman matematiikka-ahdistus oli yhteydessä vanhemman kokemaan avuttomuuteen sekä turhautumisen tai stressiin. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että vanhemman matematiikka-ahdistus lisää lapsen riskiä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi saatiin tietoa siitä, millä tavoin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset liittyvät kotitehtävätilanteisiin.