Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta. Varhaiskasvatuksen opettajia ja päiväkodin johtajia haastattelemalla tarkasteltiin sitä, miten avoimet oppimisympäristöt toimivat varhaiskasvatuksen arjessa ja miten avoimia oppimisympäristöjä voitaisiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten mielestä kehittää vastaamaan yhä paremmin lapsen kasvun ja kehityksen sekä henkilökunnan tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa mukaillen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 varhaiskasvatuksen ammattilaista, joista kahdeksan työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana ja kolme päiväkodin johtajana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahdessa helsinkiläisessä ja yhdessä vantaalaisessa päiväkodissa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin teoriasidonnaista aineistonanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemusten avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta olevan ristiriitaisia. Avointen oppimisympäristöjen myönteisinä puolina nähtiin esimerkiksi viihtyvyys ja yhteisöllisyys, mutta esimerkiksi kuormittavuus sekä toimivien tilojen ja yksityisyyden puute koettiin haasteina. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset toivoisivat päiväkotien sisältävän monipuolisia tiloja, jotka vastaavat lasten ja henkilöstön tarpeisiin. Jotta tämä olisi mahdollista, tulisi varhaiskasvatuksessa toimivaa henkilökuntaa osallistaa enemmän päiväkotien suunnittelu-prosessiin.
|