Suomalainen keskiluokka ja lama 1930-luvun vaihteen naistenlehtien mainoksissa

Maisterintutkielmassa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Oma Kodin ja Kotilieden, keskiluokalle suunnattua mainontaa ennen 1930-luvun lamaa sekä sen aikana. Tutkimuksen keskiössä ovat laman vaikutukset mainostukseen sekä keskiluokkaiset sukupuoliroolit. Metodeina tutkimuksessa on käytet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tarvainen, Kaisla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98409
Description
Summary:Maisterintutkielmassa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Oma Kodin ja Kotilieden, keskiluokalle suunnattua mainontaa ennen 1930-luvun lamaa sekä sen aikana. Tutkimuksen keskiössä ovat laman vaikutukset mainostukseen sekä keskiluokkaiset sukupuoliroolit. Metodeina tutkimuksessa on käytetty pääasiassa kriittistä diskurssianalyysiä sekä vertailevaa historiallista metodia. Lama-ajan havaitaan vaikuttavan niin tapoihin luoda eroja eri yhteiskuntaluokkien välille kuin kulutustottumuksiinkin. Sekä keskiluokkaisen miehen että naisen ihanteet ovat ristiriitaisia ja sukupuolirooleja rakentavia diskursseja on useita erilaisia. Naisen haasteina ovat äitiyden ja työssäkäynnin yhteensovittaminen sekä ulkonäöstä huolehtiminen, kun miehen vastuulla taas on perheen taloudellinen hyvinvointi sekä omasta ja lastensa kulttuurillisesta pääomasta huolehtiminen. Keskiluokka ei ole ollut suljettu yhteisö, vaan siihen kuulumista on voinut tavoitella, ja alempien yhteiskuntaluokkien edustajia onkin ohjattu omaksumaan keskiluokkaiset arvot ja käyttäytyminen.