Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa

Tämä Pro gradu -tutkielma pyrkii selvittämään mahdollista yhteyttä viestinnän ja työnantajamielikuvan välillä, tutkimalla Universum-tutkimuksessa parhaiten menestyneiden yritysten viestintää ja työnantajamielikuvaa. Työnantajamielikuvaa on tutkittu vasta viime vuosina enemmän ja se on mielenkiintoin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Toivanen, Anniina
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98371
_version_ 1826225678400356352
author Toivanen, Anniina
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivanen, Anniina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivanen, Anniina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivanen, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Tämä Pro gradu -tutkielma pyrkii selvittämään mahdollista yhteyttä viestinnän ja työnantajamielikuvan välillä, tutkimalla Universum-tutkimuksessa parhaiten menestyneiden yritysten viestintää ja työnantajamielikuvaa. Työnantajamielikuvaa on tutkittu vasta viime vuosina enemmän ja se on mielenkiintoinen ilmiö vahvojen organisaatioiden hallitessa nykymaailmaa.   Universum-tutkimuksen kautta kuusi yritystä valikoitui tutkimuksen kohde-organisaatioiksi, koska ne ovat tunnettuja kansainvälisesti ja arvostettuja hyvällä työnantajamielikuvalla. Yritykset ovat S-ryhmä, OP ryhmä, Finnair, Valmet, Kone ja Puolustusvoimat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä. Lisäksi tarkasteluun ote-tiin myös yrityksiä vertaileva näkökulma. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten välisiä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.   Tutkimustulosten mukaan työnantajamielikuvaa tutkittaessa esille nousee samoja piirteitä yrityksestä riippumatta. Työnantajamielikuvan rakentumiseen liittyy niin potentiaalisten hakijoiden mielipiteet kuin myös työntekijöiden mielipiteet yrityksestä. Tärkeimpiä työnantajamielikuvaan vaikuttavia tekijöitä on palkitseminen, työolosuhteet, työtehtävien monipuolisuus, työyhteisön ilmapiiri ja omien kokemusten lisäksi myös muiden kokemukset. Täten tutkimustulokset osoittivat, että kohdeorganisaatioiden työnantajaviestintä on monipuolista, mikä tukee työnantajamielikuvan rakentumista yritysten kohdalla.   Saadut tulokset viittaavat siihen, että työnantajamielikuvaan vaikuttaa moni asia niin ulkoisesti kuin myös sisäisesti, mutta tutkimusta tulisi laajentaa, jotta saataisiin vastauksia esimerkiksi, miten viestintä vaikuttaa työnantaja-mielikuvaan. Tämä tutkimus luo kuitenkin kiinnostavan katsauksen juuri kohdeorganisaatioiden työnantajaviestintään ja viestinnän rooliin työnantajamielikuvan rakentumisessa ja sekä motivoi lisätutkimukseen.
first_indexed 2024-11-13T21:05:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lievonen, Matias", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivanen, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-13T07:33:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-13T07:33:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 Pro gradu -tutkielma pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdollista yhteytt\u00e4 viestinn\u00e4n ja ty\u00f6nantajamielikuvan v\u00e4lill\u00e4, tutkimalla Universum-tutkimuksessa parhaiten menestyneiden yritysten viestint\u00e4\u00e4 ja ty\u00f6nantajamielikuvaa. Ty\u00f6nantajamielikuvaa on tutkittu vasta viime vuosina enemm\u00e4n ja se on mielenkiintoinen ilmi\u00f6 vahvojen organisaatioiden hallitessa nykymaailmaa. \n\u202f \nUniversum-tutkimuksen kautta kuusi yrityst\u00e4 valikoitui tutkimuksen kohde-organisaatioiksi, koska ne ovat tunnettuja kansainv\u00e4lisesti ja arvostettuja hyv\u00e4ll\u00e4 ty\u00f6nantajamielikuvalla. Yritykset ovat S-ryhm\u00e4, OP ryhm\u00e4, Finnair, Valmet, Kone ja Puolustusvoimat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, hy\u00f6dynt\u00e4en laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteluun ote-tiin my\u00f6s yrityksi\u00e4 vertaileva n\u00e4k\u00f6kulma. Tutkimuksessa selvitettiin yritysten v\u00e4lisi\u00e4 yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroavaisuuksia. \n\u202f \nTutkimustulosten mukaan ty\u00f6nantajamielikuvaa tutkittaessa esille nousee samoja piirteit\u00e4 yrityksest\u00e4 riippumatta. Ty\u00f6nantajamielikuvan rakentumiseen liittyy niin potentiaalisten hakijoiden mielipiteet kuin my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6iden mielipiteet yrityksest\u00e4. T\u00e4rkeimpi\u00e4 ty\u00f6nantajamielikuvaan vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 on palkitseminen, ty\u00f6olosuhteet, ty\u00f6teht\u00e4vien monipuolisuus, ty\u00f6yhteis\u00f6n ilmapiiri ja omien kokemusten lis\u00e4ksi my\u00f6s muiden kokemukset. T\u00e4ten tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kohdeorganisaatioiden ty\u00f6nantajaviestint\u00e4 on monipuolista, mik\u00e4 tukee ty\u00f6nantajamielikuvan rakentumista yritysten kohdalla. \n\u202f \nSaadut tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 ty\u00f6nantajamielikuvaan vaikuttaa moni asia niin ulkoisesti kuin my\u00f6s sis\u00e4isesti, mutta tutkimusta tulisi laajentaa, jotta saataisiin vastauksia esimerkiksi, miten viestint\u00e4 vaikuttaa ty\u00f6nantaja-mielikuvaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus luo kuitenkin kiinnostavan katsauksen juuri kohdeorganisaatioiden ty\u00f6nantajaviestint\u00e4\u00e4n ja viestinn\u00e4n rooliin ty\u00f6nantajamielikuvan rakentumisessa ja sek\u00e4 motivoi lis\u00e4tutkimukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-11-13T07:33:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-13T07:33:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viestinn\u00e4n rooli ty\u00f6nantajamielikuvan rakentumisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411137215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98371
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e25261d3-9697-48ef-b43e-243811fd7bee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411137215.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivanen, Anniina Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa Viestinnän johtaminen Corporate Communication
title Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
title_full Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
title_fullStr Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
title_full_unstemmed Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
title_short Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
title_sort viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
title_txtP Viestinnän rooli työnantajamielikuvan rakentumisessa
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98371 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411137215
work_keys_str_mv AT toivanenanniina viestinnänroolityönantajamielikuvanrakentumisessa