Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä

Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koponen, Liisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98243
_version_ 1826225681432838144
author Koponen, Liisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koponen, Liisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koponen, Liisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koponen, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen toimintaperiaatteet ovat universaalisti käytettävissä ja todettu tutkimuksissa toimiviksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajien antama kohdennettu myönteinen palaute näkyy luokkahuonevuorovaikutuksessa, sekä kuinka he opettavat oppilaille sääntöjä myönteisin keinoin. Tutkimuksessa aineistona käytettiin kolmesta eri alakoulusta kerättyä oppituntien videoaineistoa. Avoimia oppimisympäristöjä sisältävät koulut sijaitsivat eri puolilla Suomea, ja niissä hyödynnettiin yhteisopettajuutta. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimus osoitti, että kohdennetun myönteisen palautteen tehtäviä luokkahuonevuorovaikutuksessa olivat kehumalla kannustaminen, ryhmän käyttäytymisen vahvistaminen, toivotun toiminnan mallintaminen yhtä oppilasta kehumalla, kielteisen palautteen pehmentäminen kehumalla sekä kiusaamiseen puuttuminen oppilasta kehumalla. Sääntöjen noudattamisesta kiinnipitäminen palveli puolestaan huomion suuntaamista oppilasta vastuuttamalla, säännöistä muistuttamista oppilasta kehottamalla sekä kehotuksen vahvistamista perustelemalla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajilla oli luokkahuoneessa monia myönteisiä keinoja tukea oppilaiden käyttäytymistä ja osallistaa heitä eri tavoin toimintaan.
first_indexed 2024-11-11T21:00:45Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koponen, Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-11T06:54:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-11T06:54:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98243", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "My\u00f6nteinen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n selkeiden k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 annetun kohdennetun my\u00f6nteisen palautteen avulla. Sen toimintaperiaatteet ovat universaalisti k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 ja todettu tutkimuksissa toimiviksi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajien antama kohdennettu my\u00f6nteinen palaute n\u00e4kyy luokkahuonevuorovaikutuksessa, sek\u00e4 kuinka he opettavat oppilaille s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 my\u00f6nteisin keinoin. \n\nTutkimuksessa aineistona k\u00e4ytettiin kolmesta eri alakoulusta ker\u00e4tty\u00e4 oppituntien videoaineistoa. Avoimia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t koulut sijaitsivat eri puolilla Suomea, ja niiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin yhteisopettajuutta. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kohdennetun my\u00f6nteisen palautteen teht\u00e4vi\u00e4 luokkahuonevuorovaikutuksessa olivat kehumalla kannustaminen, ryhm\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymisen vahvistaminen, toivotun toiminnan mallintaminen yht\u00e4 oppilasta kehumalla, kielteisen palautteen pehment\u00e4minen kehumalla sek\u00e4 kiusaamiseen puuttuminen oppilasta kehumalla. S\u00e4\u00e4nt\u00f6jen noudattamisesta kiinnipit\u00e4minen palveli puolestaan huomion suuntaamista oppilasta vastuuttamalla, s\u00e4\u00e4nn\u00f6ist\u00e4 muistuttamista oppilasta kehottamalla sek\u00e4 kehotuksen vahvistamista perustelemalla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajilla oli luokkahuoneessa monia my\u00f6nteisi\u00e4 keinoja tukea oppilaiden k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja osallistaa heit\u00e4 eri tavoin toimintaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-11-11T06:54:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-11T06:54:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "my\u00f6nteinen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhah\u00e4iri\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "My\u00f6nteinen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmi\u00f6n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411117091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98243
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koponen, Liisa Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä myönteinen käyttäytymisen tuki luokanhallinta työrauhahäiriö Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat vuorovaikutus käyttäytymishäiriöt erityisopetus käyttäytyminen keskustelunanalyysi opettajat erityispedagogiikka
title Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
title_full Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
title_fullStr Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
title_full_unstemmed Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
title_short Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
title_sort myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
title_txtP Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
topic myönteinen käyttäytymisen tuki luokanhallinta työrauhahäiriö Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat vuorovaikutus käyttäytymishäiriöt erityisopetus käyttäytyminen keskustelunanalyysi opettajat erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus erityispedagogiikka keskustelunanalyysi käyttäytyminen käyttäytymishäiriöt luokanhallinta myönteinen käyttäytymisen tuki opettajat oppilaat työrauhahäiriö vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98243 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411117091
work_keys_str_mv AT koponenliisa myönteinenkäyttäytymisentukivuorovaikutuksellisenailmiönä