Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä

Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koponen, Liisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98243
Description
Summary:Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen sekä käyttäytymisestä annetun kohdennetun myönteisen palautteen avulla. Sen toimintaperiaatteet ovat universaalisti käytettävissä ja todettu tutkimuksissa toimiviksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajien antama kohdennettu myönteinen palaute näkyy luokkahuonevuorovaikutuksessa, sekä kuinka he opettavat oppilaille sääntöjä myönteisin keinoin. Tutkimuksessa aineistona käytettiin kolmesta eri alakoulusta kerättyä oppituntien videoaineistoa. Avoimia oppimisympäristöjä sisältävät koulut sijaitsivat eri puolilla Suomea, ja niissä hyödynnettiin yhteisopettajuutta. Tutkimusaineisto analysoitiin keskustelunanalyyttisesti. Tutkimus osoitti, että kohdennetun myönteisen palautteen tehtäviä luokkahuonevuorovaikutuksessa olivat kehumalla kannustaminen, ryhmän käyttäytymisen vahvistaminen, toivotun toiminnan mallintaminen yhtä oppilasta kehumalla, kielteisen palautteen pehmentäminen kehumalla sekä kiusaamiseen puuttuminen oppilasta kehumalla. Sääntöjen noudattamisesta kiinnipitäminen palveli puolestaan huomion suuntaamista oppilasta vastuuttamalla, säännöistä muistuttamista oppilasta kehottamalla sekä kehotuksen vahvistamista perustelemalla. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajilla oli luokkahuoneessa monia myönteisiä keinoja tukea oppilaiden käyttäytymistä ja osallistaa heitä eri tavoin toimintaan.