Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa

This thesis investigates how Finnish teachers utilize artificial intelligence (AI) in their teach-ing practices and which factors, such as personality and motivation, influence the acceptance and use of artificial intelligence. The study draws on technology acceptance models (UTAUT), personality mod...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Helin, Mereta
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98235
_version_ 1826225728636583936
author Helin, Mereta
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Helin, Mereta Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Helin, Mereta Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Helin, Mereta
datasource_str_mv jyx
description This thesis investigates how Finnish teachers utilize artificial intelligence (AI) in their teach-ing practices and which factors, such as personality and motivation, influence the acceptance and use of artificial intelligence. The study draws on technology acceptance models (UTAUT), personality models (Big Five), and motivation theories. Twenty teachers were interviewed for the study, and their perspectives were analyzed using qualitative content analysis. The results suggest that teachers' personality traits and motivational factors play a significant role in how they adopt new technology. Extraversion, openness to experience, and agreeableness supported the adoption of technology, while neuroticism was associated with stress related to its use. Additionally, motivational factors such as autonomy, curiosity, and social interaction emerged as key enablers of technology use. The study provides valuable insights into how teachers' individual needs and motivational drivers should be considered when introducing new technology. The findings support previous research on technology acceptance and offer new perspectives on how teachers' personalities and motivations influence their views toward artificial intelligence. Keywords: artificial intelligence, teaching, personality, motivation, teacher, UTAUT, Big Five Tässä tutkielmassa tutkitaan, miten suomalaiset opettajat käyttävät tekoälyä opetustyössään ja mitkä tekijät, kuten persoonallisuus ja motivaatio, vaikuttavat tekoälyn hyväksymiseen ja käyttöön. Tutkimus hyödyntää teknologian hyväksymismalleja (UTAUT), persoonallisuus-malleja (Big Five) ja motivaatioteorioita. Tutkimuksessa haastateltiin 20 opettajaa, ja heidän näkemyksiään analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset viittaavat siihen, että opettajien persoonallisuuspiirteillä ja motivaatiotekijöillä on merkittävä rooli siinä, kuinka he omaksuvat uutta teknologiaa. Ekstroversio, avoimuus kokemuksille ja ystävällisyys tukivat teknologian omaksumista, kun taas neuroottisuus yhdistyi teknologiaan liittyvään stressiin. Lisäksi motivaatiotekijät, kuten autonomia, uteliaisuus ja sosiaalinen vuorovaikutus, nousivat keskeisiksi teknologian käytön edistäjiksi. Tutkimus antaa tärkeitä näkökulmia siihen, miten opettajien yksilöllisiä tarpeita ja motivaatiotekijöitä tulisi huomioida uuden teknologian käyttöönotossa. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia teknologian hyväksymisestä ja tarjoavat uusia näkemyksiä siitä, miten opettajien persoonallisuus ja motivaatiot vaikuttavat heidän suhtautumiseensa tekoälyyn. Avainsanat: tekoäly, opetus, persoonallisuus, motivaatio, opettaja, UTAUT, Big Five
first_indexed 2024-11-09T21:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Helin, Mereta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-08T14:42:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-08T14:42:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis investigates how Finnish teachers utilize artificial intelligence (AI) in their teach-ing practices and which factors, such as personality and motivation, influence the acceptance and use of artificial intelligence. The study draws on technology acceptance models (UTAUT), personality models (Big Five), and motivation theories. Twenty teachers were interviewed for the study, and their perspectives were analyzed using qualitative content analysis. The results suggest that teachers' personality traits and motivational factors play a significant role in how they adopt new technology. Extraversion, openness to experience, and agreeableness supported the adoption of technology, while neuroticism was associated with stress related to its use. Additionally, motivational factors such as autonomy, curiosity, and social interaction emerged as key enablers of technology use. The study provides valuable insights into how teachers' individual needs and motivational drivers should be considered when introducing new technology. The findings support previous research on technology acceptance and offer new perspectives on how teachers' personalities and motivations influence their views toward artificial intelligence.\n\nKeywords: artificial intelligence, teaching, personality, motivation, teacher, UTAUT, Big Five", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkitaan, miten suomalaiset opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t teko\u00e4ly\u00e4 opetusty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t, kuten persoonallisuus ja motivaatio, vaikuttavat teko\u00e4lyn hyv\u00e4ksymiseen ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teknologian hyv\u00e4ksymismalleja (UTAUT), persoonallisuus-malleja (Big Five) ja motivaatioteorioita. Tutkimuksessa haastateltiin 20 opettajaa, ja heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 opettajien persoonallisuuspiirteill\u00e4 ja motivaatiotekij\u00f6ill\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli siin\u00e4, kuinka he omaksuvat uutta teknologiaa. Ekstroversio, avoimuus kokemuksille ja yst\u00e4v\u00e4llisyys tukivat teknologian omaksumista, kun taas neuroottisuus yhdistyi teknologiaan liittyv\u00e4\u00e4n stressiin. Lis\u00e4ksi motivaatiotekij\u00e4t, kuten autonomia, uteliaisuus ja sosiaalinen vuorovaikutus, nousivat keskeisiksi teknologian k\u00e4yt\u00f6n edist\u00e4jiksi. Tutkimus antaa t\u00e4rkeit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia siihen, miten opettajien yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita ja motivaatiotekij\u00f6it\u00e4 tulisi huomioida uuden teknologian k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa. Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia teknologian hyv\u00e4ksymisest\u00e4 ja tarjoavat uusia n\u00e4kemyksi\u00e4 siit\u00e4, miten opettajien persoonallisuus ja motivaatiot vaikuttavat heid\u00e4n suhtautumiseensa teko\u00e4lyyn.\n\nAvainsanat: teko\u00e4ly, opetus, persoonallisuus, motivaatio, opettaja, UTAUT, Big Five", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-11-08T14:42:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-08T14:42:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien suhtautuminen teko\u00e4lyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyv\u00e4ksymiseen ammatillisessa opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411087083", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Education Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologian maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98235
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c24ad8e2-8529-46d6-94cc-fba3696b317c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411087083.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Helin, Mereta Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa Master's Degree Programme in Education Technology Koulutusteknologian maisteriohjelma
title Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
title_full Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
title_fullStr Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
title_short Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
title_sort opettajien suhtautuminen tekoälyyn persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
title_txtP Opettajien suhtautuminen tekoälyyn: Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation vaikutukset teknologian hyväksymiseen ammatillisessa opetuksessa
topic Master's Degree Programme in Education Technology Koulutusteknologian maisteriohjelma
topic_facet Koulutusteknologian maisteriohjelma Master's Degree Programme in Education Technology
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98235 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411087083
work_keys_str_mv AT helinmereta opettajiensuhtautuminentekoälyynpersoonallisuuspiirteidenjamotivaationvaikutuksettek