Summary: | Tässä tutkimuksessa olen kiinnostunut siitä, miten korkeakouluttautuneet romanitaustaiset henkilöt kuvaavat omien koulutussuhteidensa rakentumista. Romanit ovat vähemmistöryhmistä verrattain vähän tutkittu ryhmä ja heidän oma äänensä kouluttautumiseen liittyvissä kysymyksissä on ollut tutkimushistorian saatossa melko vähän kuuluvissa. Tämän vuoksi haluan tässä tutkimuksessa kiinnittää huomion romanitaustaisten henkilöiden omiin näkemyksiin ja kokemuksiin sekä aktiiviseen rooliin heitä koskevassa tutkimuksessa.
Tutkimuskontekstinani toimii sosiaalinen konstruktionismi, johon sekoittuu kokemuksen tutkimista. Tutkimukseni on narratiivinen haastattelututkimus. Haastatteluaineisto pohjautuu kahdeksan korkeakouluttautuneen romanitaustaisen henkilön kertomuksiin. Analysoin aineistoni aineistolähtöisesti ja teoriasidonnaisesti rakentaen kategoriamatriisin, joka kuvaa romanitaustaisten henkilöiden esiin nostamia tekijöitä, jotka he kokevat merkitykselliseksi oman koulutussuhteen rakentumisen kannalta. Kategoriamatriisin pääkategorioita ovat lähipiiritekijöiden kehys, henkilökohtaisten tekijöiden kehys sekä romanien ja pääväestön suhteeseen liittyvien tekijöiden kehys. Jokaista pääkategoriaa täydentää kolme alakategoriaa. Analyysissani aineistolähtöisen analyysin tulokset peilautuvat teoriasidonnaisesti toimintahorisontin ja rodullistamisen käsitteisiin.
Romanitaustaiset henkilöt nostivat esiin monenlaisia tekijöitä kuvatessaan omien koulutussuhteidensa rakentumista. Lähipiiritekijöiden kehyksessä merkityksellisiksi koettiin perheen tuki, perheen koulutuksen historia ja kaveripiiri. Henkilökohtaisten tekijöiden kehyksessä merkityksellisiksi koettiin käsitykset omista kyvyistä, halu kehittyä ja näyttämisen tarve. Romanien ja pääväestön suhteeseen liittyvien tekijöiden kehyksessä merkitykselliseksi koettiin tuttuus, asenteellisuus ja taustan näkyminen ulospäin. Nämä eri kehyksien osa-alueet esiintyivät romanitaustaisten henkilöiden toimintahorisonteissa ja linkittyivät rodullistamisen käsitteeseen.
|