Oppimateriaali matematiikan kielentämisen ohjaajana: kielentämistä tukevat piirteet 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannoissa

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisten, yleisesti käytössä olevien, 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannot tukevat oppilaiden tekemää matematiikan kielentämistä. Tutkimuksen aineistona toimivat kolmen suomalaisen kustantajan valmistamat 5. luokan matematiikan syy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuomo Muikku
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98213
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suomalaisten, yleisesti käytössä olevien, 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävänannot tukevat oppilaiden tekemää matematiikan kielentämistä. Tutkimuksen aineistona toimivat kolmen suomalaisen kustantajan valmistamat 5. luokan matematiikan syyslukukauden oppikirjat. Oppikirjojen tehtävänantojen tutkimista varten muodostettiin aiempaan tutkimustietoon perustuva kriteeristö kielentämistä tukevista piirteistä, jonka avulla oppikirjojen tehtäviä analysoitiin. Tarkempi analyysi suoritettiin määrällisillä menetelmillä. Tehtävännoissa kielentämistä tukevia piirteitä esiintyi harvoin. Sanallisesti tai kuvioin ilmaistut matemaattiset ongelmat olivat piirteistä yleisin. Eräs selkeä haaste kielentämisen kannalta oli oppikirjoihin tehtävien rajattu ja oppilaan työskentelyä vain symbolikielellä tehtävään työskentelyyn ohjaava ratkaisutila. Kielentämistä tukevien piirteiden ja oppikirjan tehtävänumeron välillä havaittiin yhteyttä. Eniten kielentämistä tukevia piirteitä esiintyi ongelmanratkaisuun sekä tilastoihin ja todennäköisyyksiin liittyvissä tehtävissä, vähiten murtolukujen ja desimaalilukujen laskutoimituksiin liittyvissä. Tutkimuksen perusteella matematiikan kielentämisen mahdollistamisen kannalta on suomalaisissa 5. luokan matematiikan oppikirjojen tehtävien osalta kehitettävää. Matematiikkaa opettavien opettajien on syytä tiedostaa oppikirjojen tehtävien vaikutus matematiikan kielentämistä ohjaavana tekijänä, jotta he voivat tukea oppilaiden kielentämisen taitojen kehittymistä onnistuneesti.