Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa

Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä kirjaaminen luo kuvaa lapsesta ja rakentaa pohjaa lapsen myöhemmälle oppimisen polu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raatikainen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98143
_version_ 1826225706658430976
author Raatikainen, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raatikainen, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raatikainen, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raatikainen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä kirjaaminen luo kuvaa lapsesta ja rakentaa pohjaa lapsen myöhemmälle oppimisen polulle. Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin viisivuotiaiden lasten tehostetun tuen pedagogista dokumentaatiota kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa laadituissa asiakirjoissa. Tämän tutkimuksen aineisto koostuu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arvioinnin ja seurannan (ESKO) –tutkimushankkeen keräämästä vuonna 2016 syntyneiden lasten pedagogisista asiakirjoista (N= 47). Aineiston analyysissä hyödynnettiin diskurssianalyysiä tarkasteltaessa, miten lapsi ja kasvattaja asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa. ESKO- tutkimushanke keräsi tutkimusaineiston harkinnanvaraisen otannan perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmiltä toukokuussa 2022. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsi asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kolmeen eri positioon: näkymättömänä, tuettavana ja yksilönä. Kasvattaja asemoitiin kolmeen positioon: haamukasvattajana, aikuinen tukijana ja nimettynä kasvattajana. Sekä lapsi- että kasvattaja- positioiden kirjaamisen tarkkuus ja kirjaustavat vaihtelivat asiakirjoissa. Lapselle tarjottavista tukijärjestelyistä kirjoitettiin usein passiivimuodossa, jolloin tuen toteuttaja tuotiin harvoin asiakirjoissa esille.
first_indexed 2024-11-06T21:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raatikainen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-06T07:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-06T07:06:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, ett\u00e4 kasvattajien tekem\u00e4 kirjaaminen luo kuvaa lapsesta ja rakentaa pohjaa lapsen my\u00f6hemm\u00e4lle oppimisen polulle. T\u00e4ss\u00e4 pro-gradu tutkielmassa tutkittiin viisivuotiaiden lasten tehostetun tuen pedagogista dokumentaatiota kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa laadituissa asiakirjoissa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostuu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arvioinnin ja seurannan (ESKO) \u2013tutkimushankkeen ker\u00e4\u00e4m\u00e4st\u00e4 vuonna 2016 syntyneiden lasten pedagogisista asiakirjoista (N= 47). Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin diskurssianalyysi\u00e4 tarkasteltaessa, miten lapsi ja kasvattaja asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa. ESKO- tutkimushanke ker\u00e4si tutkimusaineiston harkinnanvaraisen otannan perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmilt\u00e4 toukokuussa 2022.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lapsi asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kolmeen eri positioon: n\u00e4kym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4, tuettavana ja yksil\u00f6n\u00e4. Kasvattaja asemoitiin kolmeen positioon: haamukasvattajana, aikuinen tukijana ja nimettyn\u00e4 kasvattajana. Sek\u00e4 lapsi- ett\u00e4 kasvattaja- positioiden kirjaamisen tarkkuus ja kirjaustavat vaihtelivat asiakirjoissa. Lapselle tarjottavista tukij\u00e4rjestelyist\u00e4 kirjoitettiin usein passiivimuodossa, jolloin tuen toteuttaja tuotiin harvoin asiakirjoissa esille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Jutta Aalto (aalto@jyu.fi) on 2024-11-06T07:06:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-06T07:06:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehostettu tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen dokumentaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411066992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98143
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:03Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7294fa42-7a3e-40af-a36e-ede089f634b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411066992.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raatikainen, Sanna Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa tehostettu tuki pedagoginen dokumentaatio kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu diskurssianalyysi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus oppiminen lapset (ikäryhmät) asiakirjat pedagogiikka kasvatus lapsen kehitys kokeilu
title Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_full Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_fullStr Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_full_unstemmed Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_short Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_sort viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
title_txtP Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
topic tehostettu tuki pedagoginen dokumentaatio kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu diskurssianalyysi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus varhaiskasvatus oppiminen lapset (ikäryhmät) asiakirjat pedagogiikka kasvatus lapsen kehitys kokeilu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus asiakirjat diskurssianalyysi esiopetus kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu kasvatus kokeilu lapsen kehitys lapset (ikäryhmät) oppiminen pedagogiikka pedagoginen dokumentaatio tehostettu tuki varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98143 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411066992
work_keys_str_mv AT raatikainensanna viisivuotiaidenkasvunjaoppimisentuenkirjaaminenkaksivuotisenesiopetuksenkokeilu