Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen

Tämän artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia menetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat kokev...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kärkelä, Kristiia, Sauria, Linnea
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98142
_version_ 1826225698675621888
author Kärkelä, Kristiia Sauria, Linnea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkelä, Kristiia Sauria, Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkelä, Kristiia Sauria, Linnea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkelä, Kristiia
datasource_str_mv jyx
description Tämän artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia menetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat kokevat, ja toisaalta millaisia keinoja heillä on suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen. Aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Toteutimme haastattelut kevään 2024 aikana, ja niihin osallistui luokanopettaja, vieraan kielen opettaja, suomen kielen opettajia sekä erityisopettajia eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui yhteensä kuuden opettajan haastattelusta. Käytimme aineiston analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja luokittelimme opettajien kokemukset suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen haasteisiin sekä keinoihin. Tutkimuksen tuloksena havaitsimme, että opettajat kokevat laajoja haasteita S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen liittyen. Toisaalta tutkimustuloksena voimme pitää myös haastateltavien opettajien nimeämiä keinoja S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisessa. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä näyttäytyi monialaiset haasteet S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen ympärillä. Tutkimustulosten perusteella olisi tarpeen tutkia S2-oppijoiden lukemisvaikeuden tunnistamista eri näkökulmista.
first_indexed 2024-11-06T21:04:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakkarainen, Airi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkel\u00e4, Kristiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sauria, Linnea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-11-06T07:05:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-11-06T07:05:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98142", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4,\nmillaisena opettajat kokevat suomea toisena kielen\u00e4 puhuvien oppijoiden\nlukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia\nmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat\nkokevat, ja toisaalta millaisia keinoja heill\u00e4 on suomea toisena kielen\u00e4 puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen. Aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Toteutimme haastattelut kev\u00e4\u00e4n 2024 aikana, ja niihin osallistui luokanopettaja, vieraan kielen opettaja, suomen kielen opettajia sek\u00e4 erityisopettajia eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui yhteens\u00e4 kuuden opettajan haastattelusta.\nK\u00e4ytimme aineiston analysointiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja\nluokittelimme opettajien kokemukset suomea toisena kielen\u00e4 puhuvien\noppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen haasteisiin sek\u00e4 keinoihin.\nTutkimuksen tuloksena havaitsimme, ett\u00e4 opettajat kokevat laajoja haasteita S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen liittyen. Toisaalta\ntutkimustuloksena voimme pit\u00e4\u00e4 my\u00f6s haastateltavien opettajien nime\u00e4mi\u00e4\nkeinoja S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisessa. Tutkimuksen\nkeskeisen\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi monialaiset haasteet S2-oppijoiden\nlukemisvaikeuksien tunnistamisen ymp\u00e4rill\u00e4. Tutkimustulosten perusteella olisi\ntarpeen tutkia S2-oppijoiden lukemisvaikeuden tunnistamista eri n\u00e4k\u00f6kulmista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Jutta Aalto (aalto@jyu.fi) on 2024-11-06T07:05:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-11-06T07:05:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisvaikeuden tunnistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomea toisena kielen\u00e4 puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202411066991", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_98142
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4554b13-1903-44d0-aeeb-08156a9fabd3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202411066991.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkelä, Kristiia Sauria, Linnea Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen lukemisvaikeus lukemisvaikeuden tunnistaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 suomi toisena kielenä
title Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
title_full Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
title_fullStr Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
title_full_unstemmed Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
title_short Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
title_sort suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
title_txtP Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
topic lukemisvaikeus lukemisvaikeuden tunnistaminen Erityispedagogiikka Special Education 101 suomi toisena kielenä
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education lukemisvaikeuden tunnistaminen lukemisvaikeus suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98142 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202411066991
work_keys_str_mv AT kärkeläkristiia suomeatoisenakielenäpuhuvienoppijoidenlukemisvaikeuksientunnistaminen