Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen

Tämän artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia menetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat kokev...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kärkelä, Kristiia, Sauria, Linnea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98142
Description
Summary:Tämän artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia menetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat kokevat, ja toisaalta millaisia keinoja heillä on suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen. Aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Toteutimme haastattelut kevään 2024 aikana, ja niihin osallistui luokanopettaja, vieraan kielen opettaja, suomen kielen opettajia sekä erityisopettajia eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui yhteensä kuuden opettajan haastattelusta. Käytimme aineiston analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja luokittelimme opettajien kokemukset suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen haasteisiin sekä keinoihin. Tutkimuksen tuloksena havaitsimme, että opettajat kokevat laajoja haasteita S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen liittyen. Toisaalta tutkimustuloksena voimme pitää myös haastateltavien opettajien nimeämiä keinoja S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisessa. Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä näyttäytyi monialaiset haasteet S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen ympärillä. Tutkimustulosten perusteella olisi tarpeen tutkia S2-oppijoiden lukemisvaikeuden tunnistamista eri näkökulmista.