Summary: | Tämän artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää,
millaisena opettajat kokevat suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden
lukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia
menetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat
kokevat, ja toisaalta millaisia keinoja heillä on suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen. Aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Toteutimme haastattelut kevään 2024 aikana, ja niihin osallistui luokanopettaja, vieraan kielen opettaja, suomen kielen opettajia sekä erityisopettajia eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui yhteensä kuuden opettajan haastattelusta.
Käytimme aineiston analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja
luokittelimme opettajien kokemukset suomea toisena kielenä puhuvien
oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen haasteisiin sekä keinoihin.
Tutkimuksen tuloksena havaitsimme, että opettajat kokevat laajoja haasteita S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen liittyen. Toisaalta
tutkimustuloksena voimme pitää myös haastateltavien opettajien nimeämiä
keinoja S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisessa. Tutkimuksen
keskeisenä johtopäätöksenä näyttäytyi monialaiset haasteet S2-oppijoiden
lukemisvaikeuksien tunnistamisen ympärillä. Tutkimustulosten perusteella olisi
tarpeen tutkia S2-oppijoiden lukemisvaikeuden tunnistamista eri näkökulmista.
|